Otsikko: Luostari (2)
Viestejä yhteensä: 100
Keskustelu aloitettu: 05.06.2007 15:21
Viimeisin viesti: 06.06.2007 07:54
Viestejä yhteensä: 100
Keskustelu aloitettu: 05.06.2007 15:21
Viimeisin viesti: 06.06.2007 07:54
Silloin
Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan, ja hänen luokseen tuli enkeleitä, jotka
palvelivat häntä.
Matt 4:1-11
Matt 4:1-11
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 15:22
|
Niin poijaat,
Jeesus oli yksin rajussa askeesissa karussa autiomaassa ja paini perkeleiden kanssa ja enkelit tekivät hänelle palvelusta.
Jeesus oli yksin rajussa askeesissa karussa autiomaassa ja paini perkeleiden kanssa ja enkelit tekivät hänelle palvelusta.
Autiomaa on Jumalan koulu
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 15:24
|
"Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä,
hänen vihdoin tuli nälkä."
Aikamoinen askeetti (MikkoL)
------------
Aika surullista, jos väitetään Jeesuksen erämaapaaston olevan joku askeesin esikuva.
Se kuuluu Jeesuksen ihmetöihin, siinä kuin 5000 miehen ruokkiminenkin.
Tekevätkö geronimot sitäkin?
Aikamoinen askeetti (MikkoL)
------------
Aika surullista, jos väitetään Jeesuksen erämaapaaston olevan joku askeesin esikuva.
Se kuuluu Jeesuksen ihmetöihin, siinä kuin 5000 miehen ruokkiminenkin.
Tekevätkö geronimot sitäkin?
Kuten HaamuL
kerran kirjoitti, se autiomaa voi olla myös ihmisten keskellä, ja kuitenkin
täysin yksin.
Kiire olisi Mooseksella ollut hommiin, mutta sinne vaan vuosikausiksi hiljaisuuteen, lampaiden ja vuohien kanssa.
Autiomaahan.
Kiire olisi Mooseksella ollut hommiin, mutta sinne vaan vuosikausiksi hiljaisuuteen, lampaiden ja vuohien kanssa.
Autiomaahan.
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 15:25
|
Siitä sitten vaan
erämaahan 40 päiväksi ilman ruokaa ja juomaa!
Aika surullista nähdä asioita sekoitettavan tuolla tavalla.
Aika surullista nähdä asioita sekoitettavan tuolla tavalla.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 15:27
|
jorma "Aika
surullista, jos väitetään Jeesuksen erämaapaaston olevan joku askeesin
esikuva."
Oletko sinä paastonnut autiomaassa Jeesuksen antaman esikuvan mukaan?
Oletko sinä paastonnut autiomaassa Jeesuksen antaman esikuvan mukaan?
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 15:28
|
Sinä ilmeisesti
olet sen 40 päivää syömättä ja juomatta ollut, vai mitä ajat takaa, kun
rakentelet näitä teorioita.
Ettei ole syömättä olut.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 15:30
|
Jeesus ei ollut
ilman juomaa, ihminen kuolee jos on seitsemän vuorokautta juomatta, autiomaassa
paljon nopeammin kovan haihtumisen takia.
Tuo Juudean autiomaa on tappava, sinne on tosin kuollut enemmän ihmisiä hukkumalla kuin janoon.
Wadeja myöten tulee sadekaudella hurjia vesivyöryjä yllättäen aivan kuivalle joenpohjalle.
Kuukausi sitten neljä israelilaista nuorta aikuista hukkui samasta irtaantuneesta köydestä kiinnipitäen.
Tuo Juudean autiomaa on tappava, sinne on tosin kuollut enemmän ihmisiä hukkumalla kuin janoon.
Wadeja myöten tulee sadekaudella hurjia vesivyöryjä yllättäen aivan kuivalle joenpohjalle.
Kuukausi sitten neljä israelilaista nuorta aikuista hukkui samasta irtaantuneesta köydestä kiinnipitäen.
En ole vielä
mitään kerinnyt sekoittamaan, rupesin vain listaamaan Raamatun tekstejä, ja
niitä on muitakin.
ja heti alkoi intiaanien sotatanssi olettaen jo, mitä ehkä aion seuraavaksi sanoa
ja heti alkoi intiaanien sotatanssi olettaen jo, mitä ehkä aion seuraavaksi sanoa
Azazel pirulle
autiomaahan vietiin temppelistä syntipukki, sanan mukaisesti eläin, jonka
päälle ylipappi laski kansan synnit.
Pukkasivat sen varmuudeksi jyrkänteeltä alas ettei kävellyt Israelin synnit päällään takaisin Jerusalemiin.
Juudean autiomaa viettää yli kilometrin alas lyhyellä matkalla Kuolleen meren syvyyksiin Itä-Afrikan hautavajoaman pohjalle.
Jyrkkä lasku aiheuttaa voimakasta veden aiheuttamaa eroosiota jonka seurauksena on syntynyt erittäin jyrkkäreunaisia syviä rotkoja, joiden pohjalle ei aurinko paista.
Sinne kun syntipukki pudotettiin se ei palannut mihinkään.
Pukkasivat sen varmuudeksi jyrkänteeltä alas ettei kävellyt Israelin synnit päällään takaisin Jerusalemiin.
Juudean autiomaa viettää yli kilometrin alas lyhyellä matkalla Kuolleen meren syvyyksiin Itä-Afrikan hautavajoaman pohjalle.
Jyrkkä lasku aiheuttaa voimakasta veden aiheuttamaa eroosiota jonka seurauksena on syntynyt erittäin jyrkkäreunaisia syviä rotkoja, joiden pohjalle ei aurinko paista.
Sinne kun syntipukki pudotettiin se ei palannut mihinkään.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 15:42
|
Hermiitta sana
tulee kreikan sanasta ereemos, autiomaa.
Hän on kristitty, joka on lähtenyt autiomaahan ja omistanut koko elämänsä Jumalan ylistämiseen ja ihmisten palvelemiselle.
Ensimmäinen historiasta tunnettu hermiitti on Paavali Teebalainen (k. 345)
Hieronymos (342-419) kirjoitti hänen elämästään teoksen Vita Pauli primi eremitae
Hän kertoo, että Teebassa ylä-Egyptissä asunut kristitty Paavali pakeni vuonna 250 autiomaahan Deciuksen ja Valerianuksen julmia vainoja.
Hän on kristitty, joka on lähtenyt autiomaahan ja omistanut koko elämänsä Jumalan ylistämiseen ja ihmisten palvelemiselle.
Ensimmäinen historiasta tunnettu hermiitti on Paavali Teebalainen (k. 345)
Hieronymos (342-419) kirjoitti hänen elämästään teoksen Vita Pauli primi eremitae
Hän kertoo, että Teebassa ylä-Egyptissä asunut kristitty Paavali pakeni vuonna 250 autiomaahan Deciuksen ja Valerianuksen julmia vainoja.
En nyt saa tarkistettua evankelistan kertomusta, mutta ihmeteko se oli,
eikä mikään malli.
Just. 300-luvulla
se alkoi mennä pieleen. eikä kukaan kertonut ressukoille, että Jeesuksen
seuraaminen on jotain muuta.
Paavali
Teebalainen asettui kaupungin läheiseen vuoristoon, asuen luolassa, jonka
lähellä oli lähde ja palmu.
Siihen hän sitten jäi, Teeban autiomaahan. Linnut toivat hänelle Hieronymoksen mukaan leipää kuin Raamatun Elialle.
Sanotaan että Antonius Egyptiläinen (251-356) tuli keskustelemaan Paavali Teebalaisen kanssa, kun tämä oli lähes sadan vuoden ikäinen (taatelit ovat terveellisiä, samoin autiomaan ilmasto!)
Abba Antonius puhui Paavalin kanssa päivän ja yön, ja aamulla tämä oli kuollut. Hän kääri ruumiin viittaan, jonka oli saanut itseltään Athanasiukselta (293-373).
Kaksi leijonaa auttoi Abba Antoniusta kaivamaan vanhukselle haudan tämän kotiluolan luo.
Siihen hän sitten jäi, Teeban autiomaahan. Linnut toivat hänelle Hieronymoksen mukaan leipää kuin Raamatun Elialle.
Sanotaan että Antonius Egyptiläinen (251-356) tuli keskustelemaan Paavali Teebalaisen kanssa, kun tämä oli lähes sadan vuoden ikäinen (taatelit ovat terveellisiä, samoin autiomaan ilmasto!)
Abba Antonius puhui Paavalin kanssa päivän ja yön, ja aamulla tämä oli kuollut. Hän kääri ruumiin viittaan, jonka oli saanut itseltään Athanasiukselta (293-373).
Kaksi leijonaa auttoi Abba Antoniusta kaivamaan vanhukselle haudan tämän kotiluolan luo.
Protestantit
eivät ensimmäistä hermiittaa, Paavali Teebalaista tunne eivätkä muista.
Katolisessa kirkossa hänen muistopäivänsä on tammikuun 10, ortodoksisessa tammikuun 5. tai 15. ja idän ortodoksisessa kirkossa helmikuun 9 (mesher 2).
Niin että ei hän ole päässyt unohtumaan.
Ikonitaiteessa Paavali Teebalainen kuvataan usein palmunlehvä kädessä ja kaksi leijonaa vierellään.
Katolisessa kirkossa hänen muistopäivänsä on tammikuun 10, ortodoksisessa tammikuun 5. tai 15. ja idän ortodoksisessa kirkossa helmikuun 9 (mesher 2).
Niin että ei hän ole päässyt unohtumaan.
Ikonitaiteessa Paavali Teebalainen kuvataan usein palmunlehvä kädessä ja kaksi leijonaa vierellään.
Ensimmäinen
autiomaahan asettunut kristitty, josta meille on säilynyt tietoja, on siis
Paavali Teebalainen.
On merkittävää, että hänet ajoi autiomaahan Rooman keisarien vainot, jotka kävivät jatkuvasti verisemmiksi 250 jälkeen aina Diocletianuksen vainoihin asti.
Keisari Konstantinus Suuri kääntyi kristinuskoon ja jo 313 lopetti heidän vainonsa.
Paavali Teebalainen on elänyt siis tuosse taitevaiheessa, kristittyjen marttyyrien pahimpien vainojen ajasta Rooman valtionuskonnoksi.
On merkittävää, että hänet ajoi autiomaahan Rooman keisarien vainot, jotka kävivät jatkuvasti verisemmiksi 250 jälkeen aina Diocletianuksen vainoihin asti.
Keisari Konstantinus Suuri kääntyi kristinuskoon ja jo 313 lopetti heidän vainonsa.
Paavali Teebalainen on elänyt siis tuosse taitevaiheessa, kristittyjen marttyyrien pahimpien vainojen ajasta Rooman valtionuskonnoksi.
Mark. 1:12 Kohta
sen jälkeen Henki ajoi hänet erämaahan.
Mark. 1:13 Ja hän oli erämaassa neljäkymmentä päivää, ja saatana kiusasi häntä, ja hän oli petojen seassa; ja enkelit tekivät hänelle palvelusta.
----------------
Matt. 4:1 Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.
Matt. 4:2 Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä.
-----------------
Luuk. 4:1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
Luuk. 4:2 ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.
Mark. 1:13 Ja hän oli erämaassa neljäkymmentä päivää, ja saatana kiusasi häntä, ja hän oli petojen seassa; ja enkelit tekivät hänelle palvelusta.
----------------
Matt. 4:1 Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.
Matt. 4:2 Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä.
-----------------
Luuk. 4:1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
Luuk. 4:2 ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.
Pyhimyslegendat
menivät taas Grimmin veljesten reviirille.
Eremiiteillä oli paljon arkisempi motiivi, pelastaa henkensä.
Sitä on varmaan paheksuttukin, syytetty pelkuruudesta ja epäuskosta. Mikäs siinä, kaikkihan olemme heikkoja.
Taatelipalmujen ja hietakirppujen maassa ei oikein muuta tieteellistä motiivia voi olla.
Kunhan ollaan hissukseen, etteivät viranomaiset huomaa.
Mutta, kansanperinne on rakentanut jälkeenpäin tälle livistämiselle pyhemmän motiivin.
Eremiiteillä oli paljon arkisempi motiivi, pelastaa henkensä.
Sitä on varmaan paheksuttukin, syytetty pelkuruudesta ja epäuskosta. Mikäs siinä, kaikkihan olemme heikkoja.
Taatelipalmujen ja hietakirppujen maassa ei oikein muuta tieteellistä motiivia voi olla.
Kunhan ollaan hissukseen, etteivät viranomaiset huomaa.
Mutta, kansanperinne on rakentanut jälkeenpäin tälle livistämiselle pyhemmän motiivin.
Kuten Sepe
näyttää Markus mainitsee myös pedot
Vanhan testamentin aikana Jordanin rantatiheikössä oli sekä leijonia että karhuja.
Villipetoja on liikkunut autiomaassa ja Israel on koettanut palauttaa sinne leopardit. Hyeenat nauravat öisin, mutta modernit ajat ovat kovasti vähentäneet eläinkantaa.
Egyptin autiomaassa, samoin Juudean autiomaassa, mainitaan historiallisissa lähteissä leijonia, ne lienevät olleet aika yleisiä.
Assyrialaiset kuninkaat kuvasivat itseään mielellään leijonajahdissa - siis nykyisessä Irakissa.
Vanhan testamentin aikana Jordanin rantatiheikössä oli sekä leijonia että karhuja.
Villipetoja on liikkunut autiomaassa ja Israel on koettanut palauttaa sinne leopardit. Hyeenat nauravat öisin, mutta modernit ajat ovat kovasti vähentäneet eläinkantaa.
Egyptin autiomaassa, samoin Juudean autiomaassa, mainitaan historiallisissa lähteissä leijonia, ne lienevät olleet aika yleisiä.
Assyrialaiset kuninkaat kuvasivat itseään mielellään leijonajahdissa - siis nykyisessä Irakissa.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 16:03
|
Etiopian keisari
Haile Selassie kutsui itseään lempinimellä Juudan jalopeura.
Kyllä sillä lienee historialliset juurensa Raamatun maiden leijonissa.
Nykyään näitä uljaita raatelijoita on Lähi-idässä etupäässä vain eläintarhoissa.
Kyllä sillä lienee historialliset juurensa Raamatun maiden leijonissa.
Nykyään näitä uljaita raatelijoita on Lähi-idässä etupäässä vain eläintarhoissa.
Historian
ensimmäisestä tunnetusta hermiitistä, egyptiläisestä Paavali Teebalaisesta
vielä seuraavaa.
Hänen hautapaikalleen rakennettiin myöhemmin 400-luvulla luostari. Placentiasta tullut Antonius Marttyyri kertoo käyneensä Paavalin haudalla 560.
Luostari sijaitsee itäisessa autiomaassa Punaisen Meren vuoriston tuntumassa 150 km Kairosta luoteeseen. Korkeiden muurien suojassa siellä on Paavali Teebalaisen asuinluola ja hauta sekä lähde, jota pidetään samana.
(Myös Mirjamin lähdettä näytetään, jossa Mooseksen sisar pesi jalkansa Egyptistä lähdön jälkeen.)
Luostarissa on pyhän Merkuriuksen ja arkkienkeli Mikaelin kirkot.
Luostarin arvokas kijasto poltettiin 1484, nykyisessä kirjastossa on aarteina Johannes Krysostomoksen kirjoittama Tiituksen kirjeen kommentaari sekä vanha koptilainen liturgiakirja.
Apottina on tällä hetkellä Egyptin koptikirkon piispa Daniel.
Hänen hautapaikalleen rakennettiin myöhemmin 400-luvulla luostari. Placentiasta tullut Antonius Marttyyri kertoo käyneensä Paavalin haudalla 560.
Luostari sijaitsee itäisessa autiomaassa Punaisen Meren vuoriston tuntumassa 150 km Kairosta luoteeseen. Korkeiden muurien suojassa siellä on Paavali Teebalaisen asuinluola ja hauta sekä lähde, jota pidetään samana.
(Myös Mirjamin lähdettä näytetään, jossa Mooseksen sisar pesi jalkansa Egyptistä lähdön jälkeen.)
Luostarissa on pyhän Merkuriuksen ja arkkienkeli Mikaelin kirkot.
Luostarin arvokas kijasto poltettiin 1484, nykyisessä kirjastossa on aarteina Johannes Krysostomoksen kirjoittama Tiituksen kirjeen kommentaari sekä vanha koptilainen liturgiakirja.
Apottina on tällä hetkellä Egyptin koptikirkon piispa Daniel.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 16:21
|
Näemme pyhän
Paavali Teebalaisen ympärillä siis luostarilaitoksen eri vaiheita kristillisen
kirkon alkuajoilta.
Ensin kristitty pakenee yksin Rooman vainoja ja asettuu asumaan autiomaahan, jääden sinne.
Hänen ympärilleen alkaa kehittyä perinnettä, kertomuksia ja legendoja. Myöhemmin rakennetaan kokonainen rakennus, ja luostarin elämään omistautuneet munkit asettuvat erakon muistoon llittyvälle seudulle pysyvästi.
Hyvin vaikeiden olosuhteiden halki monet näistä luostareista ovat säilyneet läpi historian aina omiin päiviimme asti.
Parhaiten säilynyt lienee juuri Siinain pyhän Katariinan luostari, jonka hyvin vaikeakulkuinen ja kaukainen sijainti on sitä suojellut.
Keisari Justinianus toi kaukasialaisia sotaorjia asumaan Siinain luostarin lähelle ja puolustamaan sitä beduiineilta. Näiden jälkeläisiä on yhä siellä tosin paikalliseen väestöön jo kauan sitten sekaantuneena.
Siinain luostari liittyy jotenkin vainoissa 200-luvulla surmatun marttyyrin, pyhän Katariina Alexandrialaisen luiden löytymiseen läheiseltä vuorelta.
Ensin kristitty pakenee yksin Rooman vainoja ja asettuu asumaan autiomaahan, jääden sinne.
Hänen ympärilleen alkaa kehittyä perinnettä, kertomuksia ja legendoja. Myöhemmin rakennetaan kokonainen rakennus, ja luostarin elämään omistautuneet munkit asettuvat erakon muistoon llittyvälle seudulle pysyvästi.
Hyvin vaikeiden olosuhteiden halki monet näistä luostareista ovat säilyneet läpi historian aina omiin päiviimme asti.
Parhaiten säilynyt lienee juuri Siinain pyhän Katariinan luostari, jonka hyvin vaikeakulkuinen ja kaukainen sijainti on sitä suojellut.
Keisari Justinianus toi kaukasialaisia sotaorjia asumaan Siinain luostarin lähelle ja puolustamaan sitä beduiineilta. Näiden jälkeläisiä on yhä siellä tosin paikalliseen väestöön jo kauan sitten sekaantuneena.
Siinain luostari liittyy jotenkin vainoissa 200-luvulla surmatun marttyyrin, pyhän Katariina Alexandrialaisen luiden löytymiseen läheiseltä vuorelta.
Me olemme niin
kulturelleja, me luostarien pyhät.
Se oli joskus 500-luvulla, kun pyhä piispamme sanoi:
"Menkää sinne keskusylängölle, rakentakaa luostari ja ruvetkaa keksimään likööriä. Kun olette sen homman saanut puikkoihin, ruvetkaa kehittelemään shampanjaa.."
-------
Todellisuudessa raavaille viriileille miehille piti keksiä puuhaa ja veljeskunnalle rahaa..
Se oli joskus 500-luvulla, kun pyhä piispamme sanoi:
"Menkää sinne keskusylängölle, rakentakaa luostari ja ruvetkaa keksimään likööriä. Kun olette sen homman saanut puikkoihin, ruvetkaa kehittelemään shampanjaa.."
-------
Todellisuudessa raavaille viriileille miehille piti keksiä puuhaa ja veljeskunnalle rahaa..
Niin ne saduissa.
Leijonat kaivavat hautoja, sudet kurkkivat puun takaa,kissat pitävät koulua ja
rouva Rottarannan kissakahvilaa.
Krationistit ovat
avanneet museon Ameriikassa. Vedenpaisumus syvytti Grand Canyonin alle 6000 v
sitten. Nooa otti dinosauruksetkin arkkiin.
Nykyajan pyhimyslegendaa.
Nykyajan pyhimyslegendaa.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 18:58
|
siellä mukavassa
Suomessa on kiva vitsailla.
mutta koptien luostareiden kertomukset eivät paljon naurata vakavampaa kirkkohistorian tutkijaa. Pikemmin pistää aika vakavaksi.
Entäs, jorma, jos Herran Pyhä Henki johdatti asiat niin, että hänen kallis evankeliuminsa säilyy tämän maaimlan tuulissa kaukaisten luostarien muurien suojissa.
Kun kaikki muu ajallinen suoja romahtaa ja kristityt kääntyvät kymmenin tuhansin islamiin?
tai kun Attila pistää Roomaa matalaksi, kuinka pimeiden aikojen yli selvittiin.
Miksi sinun pitää pistää Jumalan kansan pitkää vaellusta halvalla, tuleeko siitä itsellesi jotenkin hyvä mieli?
että olet sentään noita uskollisia ja kaikkensa Herralle antaneita munkkeja paljon parempi. Et tee mitään, ettei sitä vain luultaisi omaksi vanhurskaudeksi, mutta uskot kovasti puhtaasti?
osaan minäkin piirtää pilakuvia.
mutta koptien luostareiden kertomukset eivät paljon naurata vakavampaa kirkkohistorian tutkijaa. Pikemmin pistää aika vakavaksi.
Entäs, jorma, jos Herran Pyhä Henki johdatti asiat niin, että hänen kallis evankeliuminsa säilyy tämän maaimlan tuulissa kaukaisten luostarien muurien suojissa.
Kun kaikki muu ajallinen suoja romahtaa ja kristityt kääntyvät kymmenin tuhansin islamiin?
tai kun Attila pistää Roomaa matalaksi, kuinka pimeiden aikojen yli selvittiin.
Miksi sinun pitää pistää Jumalan kansan pitkää vaellusta halvalla, tuleeko siitä itsellesi jotenkin hyvä mieli?
että olet sentään noita uskollisia ja kaikkensa Herralle antaneita munkkeja paljon parempi. Et tee mitään, ettei sitä vain luultaisi omaksi vanhurskaudeksi, mutta uskot kovasti puhtaasti?
osaan minäkin piirtää pilakuvia.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 19:00
|
toisella laidalla
kuvaa jorman hilpeä naurukerho, toisella laidalla rivi autiomaan ahavoituneita
abboja, Jeesus heidän seurassaan.
toisella laidalla kaljalle omistaunut suomalainen kansa, toisella laidalla taidokkaita oluita, viinejä, siidereitä, konjakkeja ja likööreitä valmistavia munkkeja.
kukaan ei hurskastele siinä kuvassa, kaikilla on iloinen mieli.
toisella laidalla kaljalle omistaunut suomalainen kansa, toisella laidalla taidokkaita oluita, viinejä, siidereitä, konjakkeja ja likööreitä valmistavia munkkeja.
kukaan ei hurskastele siinä kuvassa, kaikilla on iloinen mieli.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 19:05
|
tuo on muuten
aika yleinen harha ns vapaiden suuntien kirkkohistorian käsityksessä, että
Konstantinus Suuren ajasta asiat alkoivat mennä pieleen.
Hyvänen aika.
Jeesus Kristus valloitti pehmeällä ja hiljaisella rakkaudellaan pyhien marttyyriensa ja kirkkonsa voimalla koko rautaisen sotilaallisen miehekkään ja hyvin järjestäytyneen veroja kantavan Rooman imperiumin 300 vuodessa, homma johon yksikään kansa ei ollut pystynyt.
antakaa nyt Hänelle hieman kunniaa, kuninkaiden kunikaalle!
Hyvänen aika.
Jeesus Kristus valloitti pehmeällä ja hiljaisella rakkaudellaan pyhien marttyyriensa ja kirkkonsa voimalla koko rautaisen sotilaallisen miehekkään ja hyvin järjestäytyneen veroja kantavan Rooman imperiumin 300 vuodessa, homma johon yksikään kansa ei ollut pystynyt.
antakaa nyt Hänelle hieman kunniaa, kuninkaiden kunikaalle!
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 19:06
|
voitti hän
kaukaisen Pohjolan katajan sitkeän kansankin itselleen, tuli oikein heidän
valtion uskontonsa Ylipapiksi.
Maailman äärissä, finlandiassa, jossa kukaan ei noita jääräpäitä saa liikkumaan.
Antakaa Herralle kunnia, ihmeellisellä tavalla Hän vie valtakuntansa voittoon.
Maailmanhistoria siitä kertoo ja kirkkohistoria erityisesti.
Maailman äärissä, finlandiassa, jossa kukaan ei noita jääräpäitä saa liikkumaan.
Antakaa Herralle kunnia, ihmeellisellä tavalla Hän vie valtakuntansa voittoon.
Maailmanhistoria siitä kertoo ja kirkkohistoria erityisesti.
300 luvulla, 400
luvulla 600 luvulla 1100 luvulla 1300 luvulla 1500 luvulla 1800 luvulla 1900
luvulla 2000 luvulla 2200 luvulla
Herra Jeesus Kristus on sama eilen tänään ja iankaikkisesti eikä Hän hukkaa yhtäkään niistä, jotka Isän on hänelle antanut.
Monta Egyptin abbaa siellä Hänen kasvojensa kirkkautta säteilee, perillä taivaan kodissa, Golgatan sovitustyön veren puhdistamina köyhinä syntisinä.
Herra Jeesus Kristus on sama eilen tänään ja iankaikkisesti eikä Hän hukkaa yhtäkään niistä, jotka Isän on hänelle antanut.
Monta Egyptin abbaa siellä Hänen kasvojensa kirkkautta säteilee, perillä taivaan kodissa, Golgatan sovitustyön veren puhdistamina köyhinä syntisinä.
Ei parane sanoa,
ellei varmasti tiedä.
"toisella laidalla rivi autiomaan ahavoituneita abboja, Jeesus heidän seurassaan."
Meillä ei ole mitää tietoa tuollaisista. Ei ole mitää tietoa siitä kuka heidän seurassaan on ollut!
Vain sen voi ihminen tietää, jos Jeesus asuu OMASSA sydämessä, muista ei saa eikä voi lausua mitään, koska ne ovat ainoastaan ylimmäisen tuomarin tiedossa ketkä taivaaseen pääsevät.
"toisella laidalla rivi autiomaan ahavoituneita abboja, Jeesus heidän seurassaan."
Meillä ei ole mitää tietoa tuollaisista. Ei ole mitää tietoa siitä kuka heidän seurassaan on ollut!
Vain sen voi ihminen tietää, jos Jeesus asuu OMASSA sydämessä, muista ei saa eikä voi lausua mitään, koska ne ovat ainoastaan ylimmäisen tuomarin tiedossa ketkä taivaaseen pääsevät.
Ei ole
tiedossamme, tuleeko 2200 lukua ollenkaan! Emme tiedä sitäkään, tuleeko koskaan
vuotta 2008 jKr.
Ei pitäisi kirjoitella sellaisia lainkaan, mitä ei kukaan tiedä.
Ei pitäisi kirjoitella sellaisia lainkaan, mitä ei kukaan tiedä.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 19:15
|
kerroppa minulle,
mikä Hyvä Paimen sellainen olisi, joka hylkäisi lampaansa autiomaahan.
juurihan joku kauniisti kertoi, miten helposti ne tarttuvat okaisiin pensaisiin pääsemättä irti.
se Jeesus, jonka minä olen saanut vähän oppia tuntemaan, ei jätä yhtään lammastaan hoitamatta.
"ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän"
se on Jumalan tahto, että ihmiset saavat rikkaan ja yltäkylläisen elämän Hänen seurassaan ja pelastuvat olemaan Hänen seurassaan iankaikkisesti.
se on ahdasmielisten kristittyjen tahto, että mahdollisimman harva luettaisiin Hänen omiensa joukkon.
juurihan joku kauniisti kertoi, miten helposti ne tarttuvat okaisiin pensaisiin pääsemättä irti.
se Jeesus, jonka minä olen saanut vähän oppia tuntemaan, ei jätä yhtään lammastaan hoitamatta.
"ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän"
se on Jumalan tahto, että ihmiset saavat rikkaan ja yltäkylläisen elämän Hänen seurassaan ja pelastuvat olemaan Hänen seurassaan iankaikkisesti.
se on ahdasmielisten kristittyjen tahto, että mahdollisimman harva luettaisiin Hänen omiensa joukkon.
jos autiomaan
isien elämä olisi ollut henkisesti ja hengellisesti tyhjää, ilman Jeesusta
Kristusta, apostolien kuoroa ja profeettain kuoroa, sielunvihollisen
heiteltävinä ja nyt helvetin liekeissä seisomassa näkemättä kuka sivulla on...
tulisiko siitä sinulle parempi mieli, että kun eivät Lutheria uskoneet.
joka tuli sellaiset 1200 vuotta myöhemmin
minulle ei tule mieleenkään ajatella, että Rooman vainoamat Egyptin kristityt olisivat Jumalan selän takana.
He ovat Hänen silmäteränsä.
Koptien kirkko on saanut ihmeellisesti säilyä tähän päivään asti ja siellä on voimakasta hengellistä herätystä. Nyt juuri.
tulisiko siitä sinulle parempi mieli, että kun eivät Lutheria uskoneet.
joka tuli sellaiset 1200 vuotta myöhemmin
minulle ei tule mieleenkään ajatella, että Rooman vainoamat Egyptin kristityt olisivat Jumalan selän takana.
He ovat Hänen silmäteränsä.
Koptien kirkko on saanut ihmeellisesti säilyä tähän päivään asti ja siellä on voimakasta hengellistä herätystä. Nyt juuri.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 19:20
|
no ei Lutheria
mutta Raamattua.
Milloinkas tuo Raamattu tuli kasaan, sellaisen kuin sinä sen tunnet?
Noina samoina aikoinahan kun abbat autiomaassa aurinkoa ottivat, Uuden testamentin kaanonia hiljalleen koottiin, otettiin seurakunnista selvää mitkä kirjat siellä ovat luettuina.
Pois jäi Tuomaan evankeliumi, meinasi jäädä Johanneksen ilmestyskin...
palataan noihin asioihin kohta
Milloinkas tuo Raamattu tuli kasaan, sellaisen kuin sinä sen tunnet?
Noina samoina aikoinahan kun abbat autiomaassa aurinkoa ottivat, Uuden testamentin kaanonia hiljalleen koottiin, otettiin seurakunnista selvää mitkä kirjat siellä ovat luettuina.
Pois jäi Tuomaan evankeliumi, meinasi jäädä Johanneksen ilmestyskin...
palataan noihin asioihin kohta
Geronimot
kelpaavat Mikolle, mutta ei Luther?
Miten tämä rankkaus on tehty?
Miten tämä rankkaus on tehty?
Historiantuntemus
ja suhteellisuuden taju auttaisi varmaan, Mikko.
Attila ei Roomaa hävittänyt.
Eikä evankeliumi juuri monessa luostarissa säilynyt, eiväthän veikot olisi muuten lähteneet evankeliumia vastaan.
Evankeliumi säilyi luostareista huolimatta.
Attila ei Roomaa hävittänyt.
Eikä evankeliumi juuri monessa luostarissa säilynyt, eiväthän veikot olisi muuten lähteneet evankeliumia vastaan.
Evankeliumi säilyi luostareista huolimatta.
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 19:31
|
Pakko sanoa, etten ymmärrä tuota aitojen ja seipäiden sotkemista ollenkaan.
Koptien kirkko on eri asia. Ei se tähän kuulu.
Ei kai mikään harhaoppi siitä tule autuaaksi, että joku kirkkokunta sitä ihannoi?
Onko Mikon mielestä Arius sittenkin oikeassa, kerran Wulffila käännytti Itä-Gootit?
Kutakin opettajaa tulee arvostella yksilönä, samoin hänen opetuksiaan Raamatun valossa.
Onko kenties Mikon mielestä korpelalaisuus julistettava pyhäksi sen vuoksi, että lestadiolaisuus hävitti porovarkaat Lapista.
Koptien kirkko on eri asia. Ei se tähän kuulu.
Ei kai mikään harhaoppi siitä tule autuaaksi, että joku kirkkokunta sitä ihannoi?
Onko Mikon mielestä Arius sittenkin oikeassa, kerran Wulffila käännytti Itä-Gootit?
Kutakin opettajaa tulee arvostella yksilönä, samoin hänen opetuksiaan Raamatun valossa.
Onko kenties Mikon mielestä korpelalaisuus julistettava pyhäksi sen vuoksi, että lestadiolaisuus hävitti porovarkaat Lapista.
Miten joku voikin
olla noin idiootti? Ehkä ei olekaan ja siinä tapauksessa ovat täydessä
ymmärryksessä kirjoitettu nuo jorman kommentit. En haluaisi olla
nahoissasi, kun tulet tuntoihisi!
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:07
|
tässä on jormalla nyt joku hyvin arka paikka, jota en ymmärrä vielä, mutta
se tulee kyllä esiin kunhan tarina jatkuu.
toivottavasti tästä miehestä vielä sydämellinen ilo irtoaa
toivottavasti tästä miehestä vielä sydämellinen ilo irtoaa
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:11
|
Martti Luther oli
augustinolainen munkki, jonka hengellinen kasvu ja kehitys tapahtui
luostarissa.
siellä hän oppi tuntemaan erittäin tiukan hengellisen kurinalaisuuden, omantunnon tarkkuuden merkityksen ja kaikenlaista kirkkonsa opetusta.
Martin ongelma oli, että hänen omatuntonsa ei venynyt.
jos kerran Jumala tahtoo täydellistä, hänelle ei kelvannut puolinainen.
Munkki kävi usein ripittäytymässä, koska siihen oli täysi vapaus. Yritti tunnustaa kaikki syntinsä, jotka häntä painavat.
Mutta tajusi itse herkässä omassatunnossaan, että vielä oli ripittämättä jäänyt asioita.
Luostarikoulusta kasvoi Jumalan Sanan valtavalla voimalla hengellisesti ja henkisesti vapaa Luther, joka mursi renesanssipaavien vallan ja mullisti kokonaisen maanosan historian.
olen tämän usein sanonut, voima ei ollut Lutherin vaan Jeesuksen.
Sana ei ollut suuren suuri, yhden pikkuprofeetan pieni lause. Mutta se riitti.
siellä hän oppi tuntemaan erittäin tiukan hengellisen kurinalaisuuden, omantunnon tarkkuuden merkityksen ja kaikenlaista kirkkonsa opetusta.
Martin ongelma oli, että hänen omatuntonsa ei venynyt.
jos kerran Jumala tahtoo täydellistä, hänelle ei kelvannut puolinainen.
Munkki kävi usein ripittäytymässä, koska siihen oli täysi vapaus. Yritti tunnustaa kaikki syntinsä, jotka häntä painavat.
Mutta tajusi itse herkässä omassatunnossaan, että vielä oli ripittämättä jäänyt asioita.
Luostarikoulusta kasvoi Jumalan Sanan valtavalla voimalla hengellisesti ja henkisesti vapaa Luther, joka mursi renesanssipaavien vallan ja mullisti kokonaisen maanosan historian.
olen tämän usein sanonut, voima ei ollut Lutherin vaan Jeesuksen.
Sana ei ollut suuren suuri, yhden pikkuprofeetan pieni lause. Mutta se riitti.
Kiitos
nimittelystä, mama.
Miten on sinun tuntosi laita?
Miten on sinun tuntosi laita?
Jos tuo edellä
kirjoitettu on totta, ja se on totta, miksi noin julkeasti halveksit
luostareita ja niissä kilvoittelevia kristittyjä?
Jeesus pystyy korkeiden muurienkin suojassa, hiljaisuudessa, kuuntelemaan ja auttamaan.
eihän se sinun hommasi ole. keskity sinä vain omiin asioihisi.
Meidän Herramme on niin paljon suurempi kuin osaamme edes ajatella. Hän kiirehtii, huolehtii ja on läsnä, kaleeriorjien kahleissa, hakattujen vaimojen kyynelissä, maahan tallattujen lestadiolaisesta liikkeestä erotettujen huokauksissa.
Rakas Herra Jeesus!
Jeesus pystyy korkeiden muurienkin suojassa, hiljaisuudessa, kuuntelemaan ja auttamaan.
eihän se sinun hommasi ole. keskity sinä vain omiin asioihisi.
Meidän Herramme on niin paljon suurempi kuin osaamme edes ajatella. Hän kiirehtii, huolehtii ja on läsnä, kaleeriorjien kahleissa, hakattujen vaimojen kyynelissä, maahan tallattujen lestadiolaisesta liikkeestä erotettujen huokauksissa.
Rakas Herra Jeesus!
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 20:17
|
Martti Luther oli
augustinolainen munkki, jonka hengellinen kasvu ja kehitys tapahtui
luostarissa.
(MikkoL)
-----------
Mikko, Voitaisiinko puhua itse asiasta, ja jättää nuo instituutiot vähemmälle?
Lutherillehan tapahtui augustonolaisissa hengellinen kuolema. Ei mitään kasvua.
Luostarin vallitsevan opetuksen vastaisesti hän löysi armon.
(MikkoL)
-----------
Mikko, Voitaisiinko puhua itse asiasta, ja jättää nuo instituutiot vähemmälle?
Lutherillehan tapahtui augustonolaisissa hengellinen kuolema. Ei mitään kasvua.
Luostarin vallitsevan opetuksen vastaisesti hän löysi armon.
luostarista
lähtenyt Luther otti vaimokseen entisen nunnan.
kotona oli paljon lapsia ja usein soitettiin ja laulettiin Herran ylistystä.
hirveä uhka oli hänen päällään, keskiaikaiset kidutukset ja polttorovio.
kuten AnttiL usein sanoo, Luther istui kaljalla kellarissa, Jumalan vapautettu Sana teki tehtävänsä.
Päästetään se irti nettiruukussakin ja lestadiolaisessa herätyksessä.
irti kovin oikeaoppisten ahtaista dogmaattisista lukutavoista, Jumalan lasten vapauteen ja elämän hurjaan seikkailuun, läpi historian kuuluvaan huutoon "Jeesus tulee pian takaisin"
ei tuhlata tätä armonaikaa turhaan riitelyyn vaan Jumalan Sanan opiskeluun, mitä se on ollut, on ja tuleva on.
kotona oli paljon lapsia ja usein soitettiin ja laulettiin Herran ylistystä.
hirveä uhka oli hänen päällään, keskiaikaiset kidutukset ja polttorovio.
kuten AnttiL usein sanoo, Luther istui kaljalla kellarissa, Jumalan vapautettu Sana teki tehtävänsä.
Päästetään se irti nettiruukussakin ja lestadiolaisessa herätyksessä.
irti kovin oikeaoppisten ahtaista dogmaattisista lukutavoista, Jumalan lasten vapauteen ja elämän hurjaan seikkailuun, läpi historian kuuluvaan huutoon "Jeesus tulee pian takaisin"
ei tuhlata tätä armonaikaa turhaan riitelyyn vaan Jumalan Sanan opiskeluun, mitä se on ollut, on ja tuleva on.
Augustinolaisista ei Lutherilla itsellään ollut kovin edullista kuvaa:
". ”Jos tohtori Staupitz, tai paremminkin, jos Jumala ei olisi tohtori Staupitzin kautta auttanut minua pois, olisin hukkunut ja ollut jo kauan helvetissä.” Staupitz on se, joka ”ensimmäisenä on ollut isäni tässä opissa ja synnyttänyt Kristuksessa.”
". ”Jos tohtori Staupitz, tai paremminkin, jos Jumala ei olisi tohtori Staupitzin kautta auttanut minua pois, olisin hukkunut ja ollut jo kauan helvetissä.” Staupitz on se, joka ”ensimmäisenä on ollut isäni tässä opissa ja synnyttänyt Kristuksessa.”
"Luostarin
vallitsevan opetuksen vastaisesti hän löysi armon."
tähän aion tulla oikein isolla lekalla kunhan kerkiän, mainitsemasi asia on tärkeä
emme voi erottaa instituutioita Herrastamme, inkarnaatio tarkoittaa lihaksi tullutta Jumalan sanaa.
uskon kautta Sana sulautui heihin. mysteeri.
tähän aion tulla oikein isolla lekalla kunhan kerkiän, mainitsemasi asia on tärkeä
emme voi erottaa instituutioita Herrastamme, inkarnaatio tarkoittaa lihaksi tullutta Jumalan sanaa.
uskon kautta Sana sulautui heihin. mysteeri.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:23
|
näin on, luostari
oli se koulu, jonka käyminen oli Jumalan tahto Lutherin kohdalla.
sieltä, painumalla niin syvälle kuin mahdollista ihmisen hengellisiin mahdollisuuksiin, hänet nostettiin peruskalliolle.
tämän pitäisi olla aika ilmeistä
vertaa vaikka talonpoikiin ja Munsteriin, jopa tshekkien Hussiin, eivät olleet siihen hengelliseen kidutuskammioon joutuneet, jossa Lutheria kypsytettiin maailmanhistorialliseen tehtäväänsä.
sieltä, painumalla niin syvälle kuin mahdollista ihmisen hengellisiin mahdollisuuksiin, hänet nostettiin peruskalliolle.
tämän pitäisi olla aika ilmeistä
vertaa vaikka talonpoikiin ja Munsteriin, jopa tshekkien Hussiin, eivät olleet siihen hengelliseen kidutuskammioon joutuneet, jossa Lutheria kypsytettiin maailmanhistorialliseen tehtäväänsä.
Ote ent. kenraalivikaarin ja augustinolaisen Staupitzin kirjeestä
Lutherille:
.. Kiitämme sinua paljosta, hyvä Martti, joka olet johtanut meidät emakkojen ravan luota elämän niitylle, parannuksen sanoihin.” Staupitz kuolee 28. joulukuuta 1524.
.. Kiitämme sinua paljosta, hyvä Martti, joka olet johtanut meidät emakkojen ravan luota elämän niitylle, parannuksen sanoihin.” Staupitz kuolee 28. joulukuuta 1524.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:26
|
lähdettyään
Luther antoi koko luostarilaitokselle isän kädestä
Kuningas Kustaa Vaasa kielsi luostarit Ruotsi-Suomesta jo niin varhain kuin 1500 luvun alussa
Englannissa katoliset joutuivat vähän samaan liemeen kuin hugenotit Ranskassa.
Protestanttisissa maissa ei yli 400 vuoteen ole ollut luostareita.
nyt ne ovat hiljalleen palaamassa, esim Anna Maija ja Pekka Raittila taisivat olla lestadiolaiselta taustalta, hiljaisuuden retriitit.
tajutaan asia toisesta näkökulmasta.
Kuningas Kustaa Vaasa kielsi luostarit Ruotsi-Suomesta jo niin varhain kuin 1500 luvun alussa
Englannissa katoliset joutuivat vähän samaan liemeen kuin hugenotit Ranskassa.
Protestanttisissa maissa ei yli 400 vuoteen ole ollut luostareita.
nyt ne ovat hiljalleen palaamassa, esim Anna Maija ja Pekka Raittila taisivat olla lestadiolaiselta taustalta, hiljaisuuden retriitit.
tajutaan asia toisesta näkökulmasta.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:28
|
mutta muissa
kristikunnan suurissa haaroissa luostarien perintö on jatkunut katkeamatta
katsotaan noita kansainvaellusten asioita rauhassa, minun teesini on mitä olen jostain kuullut että luostarit suojelivat kristinuskoa muuriensa sisällä kun Eurooppa luhistui
sinä sanot että kristinusko säilyi niistä huolimatta.
tutkitaan tätäkin tärkeää asiaa
katsotaan noita kansainvaellusten asioita rauhassa, minun teesini on mitä olen jostain kuullut että luostarit suojelivat kristinuskoa muuriensa sisällä kun Eurooppa luhistui
sinä sanot että kristinusko säilyi niistä huolimatta.
tutkitaan tätäkin tärkeää asiaa
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 20:29
|
Totta kai se oli
luostari,
koska Kansanvalistusseuran kirjeopistoa tai Kauniaisten Raamattuopistoa ei ollut....
Suomessa opetus saatiin Turun koulussa taiViipurissa.
Nythän ei ole kritiikin kohde insituutio, vaan opetus ja se, mikä sai ihmiset valheelliseen askeesin ihannointiin ja perustamaan luostareita.
Mikkohan selittää asioita, ikäänkuin uskonpuhd olisi ollut tarpeeton.
Jos kerran luostarit olivat pyhiä pullollaan, miksi Lutheria vastustettiin?
koska Kansanvalistusseuran kirjeopistoa tai Kauniaisten Raamattuopistoa ei ollut....
Suomessa opetus saatiin Turun koulussa taiViipurissa.
Nythän ei ole kritiikin kohde insituutio, vaan opetus ja se, mikä sai ihmiset valheelliseen askeesin ihannointiin ja perustamaan luostareita.
Mikkohan selittää asioita, ikäänkuin uskonpuhd olisi ollut tarpeeton.
Jos kerran luostarit olivat pyhiä pullollaan, miksi Lutheria vastustettiin?
Kristinusko ei
luostarien ansiosta säilynyt. Evankeliumin valo sammui 1000 vuodeksi. Ei
kokonaan, mutta kansan tietoisuudesta.
Jos se muka säilyi, mihin sitä reformaatiota sitten tarvittiin.
Luostareita oli paljon.
Luostarit olivat myös vankiloita.
Perinnönjaossa selvittiin, kun sisaret paiskattiin luostariin.
Ulospääsyä ei ollut.
---------
Liian vapaata historiantulkintaa vedota johonkin kansainvaellukseen.
Jos se muka säilyi, mihin sitä reformaatiota sitten tarvittiin.
Luostareita oli paljon.
Luostarit olivat myös vankiloita.
Perinnönjaossa selvittiin, kun sisaret paiskattiin luostariin.
Ulospääsyä ei ollut.
---------
Liian vapaata historiantulkintaa vedota johonkin kansainvaellukseen.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:36
|
Augustinolaisen
munkkikunnan saksalainen kenraalivikaari Johann van Staupitz (1460-1524) oli
Lutherin sielunhoitajana luostarissa tämän erittäin syvän hengellisen ja
sielullisen kriisin ja masennuksen aikana.
Kuten kirjoitit, Luther sanoi "ilman tohtori Staupitzia olisin vajonnut helvettiin"
Staupitz oli siis Lutherin katolinen sielunhoitaja luostarissa.
Juuri hänelle nuori Luther tunnusti kaikki mahdolliset synnit, kerran rippi kesti kuusi tuntia ja Martti vihasi Jumalaa sydämensä pohjasta.
Staupitz ohjasi häntä luottamaan Jeesuksen Kristuksen vereen ja Jumalan armoon ja kohdistamaan ajatuksiaan teologian opintoihin.
Sielunhoitoa luostarissa.
Kuten sanottu, Jeesus näkee paksujen muurienkin läpi.
Kuten kirjoitit, Luther sanoi "ilman tohtori Staupitzia olisin vajonnut helvettiin"
Staupitz oli siis Lutherin katolinen sielunhoitaja luostarissa.
Juuri hänelle nuori Luther tunnusti kaikki mahdolliset synnit, kerran rippi kesti kuusi tuntia ja Martti vihasi Jumalaa sydämensä pohjasta.
Staupitz ohjasi häntä luottamaan Jeesuksen Kristuksen vereen ja Jumalan armoon ja kohdistamaan ajatuksiaan teologian opintoihin.
Sielunhoitoa luostarissa.
Kuten sanottu, Jeesus näkee paksujen muurienkin läpi.
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 20:37
|
vertaa vaikka
talonpoikiin ja Munsteriin, jopa tshekkien Hussiin, eivät olleet siihen
hengelliseen kidutuskammioon joutuneet, jossa Lutheria kypsytettiin
maailmanhistorialliseen tehtäväänsä. (MikkoL)
--------------
Ajattele sitä Vorkutan vankileiriä,
jossa A. Solzhenizyn kypsytettiin Jumalan tahdosta maailmanhistorialliseen tehtäväänsä.
Ajattele sitä Berliinin
kaupunkioikeutta, joka saattoi
Dieter Boenhoeferin maailman tietoisuuteen tuomitsemalla tämän kuolemaan.
-----------
Kyllä näitä aitoja ja seipäitä voi sekoitella, miten kukin lystää.
--------------
Ajattele sitä Vorkutan vankileiriä,
jossa A. Solzhenizyn kypsytettiin Jumalan tahdosta maailmanhistorialliseen tehtäväänsä.
Ajattele sitä Berliinin
kaupunkioikeutta, joka saattoi
Dieter Boenhoeferin maailman tietoisuuteen tuomitsemalla tämän kuolemaan.
-----------
Kyllä näitä aitoja ja seipäitä voi sekoitella, miten kukin lystää.
Just joo.
Montako augustinolaisluostaria
Euroopassa oli v. 1513?
Noin 1000?
Yhdessä (1) niistä oli Staupitz ja hänkin
opetti augustinolaisten opetusta
vastaan.
Staupitz ei vahvista augustinolaisia mitenkään.
Montako augustinolaisluostaria
Euroopassa oli v. 1513?
Noin 1000?
Yhdessä (1) niistä oli Staupitz ja hänkin
opetti augustinolaisten opetusta
vastaan.
Staupitz ei vahvista augustinolaisia mitenkään.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:41
|
Staupitzin oma
kohtalo oli aika jännä, hän ei liittynyt reformaatioon
Mutta kun paavi alkoi ahdistaa 1520, Staupitz luopui kaikista merkittävistä tehtävistään, myös augustinolaisen munkkikunnan johdosta. ei tuominnut Lutheria mutta pysyi paavin kirkossa.
Luther piti häntä lopulta evankeliumin asian pettäjänä.
Paavi Paavali IV asetti kuitenkin 1559 Staupitzin hengelliset kirjat kirkon kieltoon.
tuona aikana tilanne ei ollut helppo eikä yksiselitteinen.
Mutta kun paavi alkoi ahdistaa 1520, Staupitz luopui kaikista merkittävistä tehtävistään, myös augustinolaisen munkkikunnan johdosta. ei tuominnut Lutheria mutta pysyi paavin kirkossa.
Luther piti häntä lopulta evankeliumin asian pettäjänä.
Paavi Paavali IV asetti kuitenkin 1559 Staupitzin hengelliset kirjat kirkon kieltoon.
tuona aikana tilanne ei ollut helppo eikä yksiselitteinen.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:45
|
"Evankeliumin
valo sammui 1000 vuodeksi."
juurihan sinä äsken sanoit, että itse päästäni keksin tämmöisen kristillisen kirkon historiaa väärentävän surkeuden?
juurihan sinä äsken sanoit, että itse päästäni keksin tämmöisen kristillisen kirkon historiaa väärentävän surkeuden?
Staupitz pakeni
Salzburgiin ja oli siellä luostarissa esimiehenä.
Hänt ehdotettiin ensin Baijeriin piispaksi. Lutherin mukaan se olisi merkinnyt elämää sodomalaiseen tapaan.
Mukana oli paljon niitä, joille Savonarolan tapaan kaikki ei auennut.
Se on aivan luonnollista.
Hänt ehdotettiin ensin Baijeriin piispaksi. Lutherin mukaan se olisi merkinnyt elämää sodomalaiseen tapaan.
Mukana oli paljon niitä, joille Savonarolan tapaan kaikki ei auennut.
Se on aivan luonnollista.
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 20:46
|
Jospa lukisit
hiukan tarkemmin sen 1000 v.
Jeesus on niin
suuri, että Hän voi olla meidän pienten ihmisten kanssa joka päivä arjen
askareissamme, katua ylittäessämmekin voimme pyytää suojelusta autokolarilta,
ja Hän kuulee ja enkelit suojelevat
Hänkö jättäisi kirkkonsa tuhanneksi vuodeksi
ei hyvä veikkonen, tämä on vain yhden suomalaisen kapeaa asioiden katsomista, joka ei näe Kristuksen kirkon valtavuutta maailmanhistoriassa
vaikka pitäisi nähdä
Hänkö jättäisi kirkkonsa tuhanneksi vuodeksi
ei hyvä veikkonen, tämä on vain yhden suomalaisen kapeaa asioiden katsomista, joka ei näe Kristuksen kirkon valtavuutta maailmanhistoriassa
vaikka pitäisi nähdä
"Evankeliumin
valo sammui 1000 vuodeksi."
juurihan sinä äsken sanoit, että itse päästäni keksin tämmöisen kristillisen kirkon historiaa väärentävän surkeuden? (MikkoL)
---------
Just joo.
Niinkuin nappulasta, on/off??
Pimeä/Valoisa, niinkö?
Ei kai kukaan sellaista ole väittänyt.
juurihan sinä äsken sanoit, että itse päästäni keksin tämmöisen kristillisen kirkon historiaa väärentävän surkeuden? (MikkoL)
---------
Just joo.
Niinkuin nappulasta, on/off??
Pimeä/Valoisa, niinkö?
Ei kai kukaan sellaista ole väittänyt.
Kirjoittanut: jorma,
05.06.2007 20:49
|
Sopisko mikko,
ettet pistä sanoja minun suuhuni.
Puhu mieluummin asiaa.
Puhu mieluummin asiaa.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 20:52
|
juu, sanoit kyllä
että se säilyi
tämä on minulle aika tärkeä juttu, kun olemme usein kanssasi törmänneet kysymykseen oliko silloin tai silloin kristittyjä
meidän Herramme Jeesus Kristus on läsnä kirkossaan, vaikka se olisi Baabelin vankeudessa tai vaikka se olisi monofysitistinen tai areiolainen
pitkän päälle Hän hoitaa asiat kuntoon, antaa mennä tosin aika pahaksi välillä
outo tapa tällä Kuninkaalla hallita valtakuntaansa
tämä on minulle aika tärkeä juttu, kun olemme usein kanssasi törmänneet kysymykseen oliko silloin tai silloin kristittyjä
meidän Herramme Jeesus Kristus on läsnä kirkossaan, vaikka se olisi Baabelin vankeudessa tai vaikka se olisi monofysitistinen tai areiolainen
pitkän päälle Hän hoitaa asiat kuntoon, antaa mennä tosin aika pahaksi välillä
outo tapa tällä Kuninkaalla hallita valtakuntaansa
sanoisin että
meidän Jeesuksemme on joskus omassa mielessämme vähän sellainen tasku-Jeesus
unohdamme, että Hän oli siellä kun maailmankaikkeus luotiin
unohdamme, että Hän oli siellä kun maailmankaikkeus luotiin
tämä on minulle
aika tärkeä juttu, kun olemme usein kanssasi törmänneet kysymykseen oliko
silloin tai silloin kristittyjä
(MikkoL)
--------
Tämä on sitä sinun bagatellisointiasi, joka tekee asiallisen keskustelun täysin mahdottomaksi.
(MikkoL)
--------
Tämä on sitä sinun bagatellisointiasi, joka tekee asiallisen keskustelun täysin mahdottomaksi.
asia on vakava ja
ulottuu meidän bagatelliemme ohi
paljon näet on lestadiolaisia, joille kristillisen uskon rajat ovat suhteellisen selvät
eivät ole juuri kiinnostuneita kopteista, saavat raivokohtauksen kun kuulevat pyhästä Birgitasta, omaavat vankan käsityksen luostarien sisällä harjoitetusta hengellisestä elämästä, katsovat, että valo syttyi 1800 luvun loppupuolella Pohjoisessa maassa.
sinun ja muiden jotka näkevät totuuden pitäisi tähän rohkeasti tarttua eikä yrittää luoda "me henkeä" joka vahvistaa tuollaista täysin harhaoppista seurakuntakäsitystä
paljon näet on lestadiolaisia, joille kristillisen uskon rajat ovat suhteellisen selvät
eivät ole juuri kiinnostuneita kopteista, saavat raivokohtauksen kun kuulevat pyhästä Birgitasta, omaavat vankan käsityksen luostarien sisällä harjoitetusta hengellisestä elämästä, katsovat, että valo syttyi 1800 luvun loppupuolella Pohjoisessa maassa.
sinun ja muiden jotka näkevät totuuden pitäisi tähän rohkeasti tarttua eikä yrittää luoda "me henkeä" joka vahvistaa tuollaista täysin harhaoppista seurakuntakäsitystä
koetan katsoa
vähän Valamoa ja myös Solovetskin luostaria kunhan kerkiämme
niin usein ajattelen kertomusta Valamon munkeista, jotka siirrettiin Heinävedelle suojaan sodalta.
Valamo koki kohtaloita kuin Paavali Teebalaisen luostari Egyptin beduiinien käsissä.
Sanotaan hiljaa, että jotkut munkit jopa tekivät itsemurhan Heinäveden kauniissa maisemissa, ikävöiden Valamon saarta Laatokalla.
Sen täytyy olla erityisen vaikuttava paikka, en ole siellä koskaan käynyt, en myöskään Solovetskissä
niin usein ajattelen kertomusta Valamon munkeista, jotka siirrettiin Heinävedelle suojaan sodalta.
Valamo koki kohtaloita kuin Paavali Teebalaisen luostari Egyptin beduiinien käsissä.
Sanotaan hiljaa, että jotkut munkit jopa tekivät itsemurhan Heinäveden kauniissa maisemissa, ikävöiden Valamon saarta Laatokalla.
Sen täytyy olla erityisen vaikuttava paikka, en ole siellä koskaan käynyt, en myöskään Solovetskissä
ortodoksit
kirjoittavat näin Vienan mereltä:
"Luostarin perustajiksi luetaan pyhittäjäisät Herman Solovetskilainen, Savvati Solovetskilainen sekä Sosima (Zosima) Solovetskilainen, jotka 1420-luvun lopulla siirtyivät saarelle ja perustivat luostariyhteisön.
Munkit aloittivat kilvoittelunsa erakkomunkkeina erämaassa, mutta alueelle alkoi saapua muitakin kilvoittelijoita ja näin luostari syntyi vähitellen näiden erämaaisien ympärille. Pyhittäjä Savvati oli saapunut alueelle Laatokan Valamon luostarin ja Vologdan alueella sijaitsevan Kirillo-Beloozerskin luostarin kautta."
"Luostarin perustajiksi luetaan pyhittäjäisät Herman Solovetskilainen, Savvati Solovetskilainen sekä Sosima (Zosima) Solovetskilainen, jotka 1420-luvun lopulla siirtyivät saarelle ja perustivat luostariyhteisön.
Munkit aloittivat kilvoittelunsa erakkomunkkeina erämaassa, mutta alueelle alkoi saapua muitakin kilvoittelijoita ja näin luostari syntyi vähitellen näiden erämaaisien ympärille. Pyhittäjä Savvati oli saapunut alueelle Laatokan Valamon luostarin ja Vologdan alueella sijaitsevan Kirillo-Beloozerskin luostarin kautta."
ja kuten jorma
edellä mainitsi, business is business
"1400- ja 1500-luvuilla luostari laajensi tsaarin ja muiden mahtimiesten avulla nopeasti maa-alueitaan ja -omaisuuttaan, jotka pääasiallisesti sijaitsivat Vienanmeren ja siihen laskevien jokien rannoilla. Samalla Solovetskin luostari laajensi tuotantoaan ja kaupallista toimintaansa ja siitä tuli Vienanmeren alueen taloudellinen ja poliittinen keskuspaikka.
Venäjän tsaari ja Moskovan patriarkka nimittivät luostarin arkkimandriitat ja tämäkin nosti luostarin arvoa muiden silmissä. Vuonna 1765 Solovetskin luostari alistettiin suoraan Venäjän Pyhän Synodin alaisuuteen."
"1400- ja 1500-luvuilla luostari laajensi tsaarin ja muiden mahtimiesten avulla nopeasti maa-alueitaan ja -omaisuuttaan, jotka pääasiallisesti sijaitsivat Vienanmeren ja siihen laskevien jokien rannoilla. Samalla Solovetskin luostari laajensi tuotantoaan ja kaupallista toimintaansa ja siitä tuli Vienanmeren alueen taloudellinen ja poliittinen keskuspaikka.
Venäjän tsaari ja Moskovan patriarkka nimittivät luostarin arkkimandriitat ja tämäkin nosti luostarin arvoa muiden silmissä. Vuonna 1765 Solovetskin luostari alistettiin suoraan Venäjän Pyhän Synodin alaisuuteen."
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 21:23
|
"Solovetskin
luostarin liiketoiminta käsitti varsin laajaa toimintaa mm. suolatehtaissa
(joita se omisti 1660-luvulla kaikkiaan 54 kpl), meren antimien tuotannossa,
ansastuksessa ja kalastuksessa, kiilleliuskan tuotannossa, rautaruukeissa ja
helmien tuotannossa jne. Kaikki tämä toiminta sitoutti ihmisiä luostariin ja
toi myös paljon työpaikkoja ympäröivän alueen ihmisille. Se teki heidät myös
varsin vahvasti riippuvaisiksi luostarista. Solovetski ympäristöineen muodosti
tuohon aikaan todella suuren ihmiskeskittymän Pohjois-Venäjälle. 1500-luvulla
ei tuon kokoisia kaupunkeja ollut Pohjolassa montakaan."
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 21:25
|
en katsoisi niin
pahalla, että Solovetskin luostari kehitti ihmisten ajallistakin elämää, toi
työpaikkoja ja auttoi monin tavoin, myös sotilaallisesti rajalinnana.
eivät kaikki munkit tee työtä omaan taskuunsa tai veljeskunnan rikastuttamiseksi kullalla ja hopealla.
ehkä jotkut tekevät.
eivät kaikki munkit tee työtä omaan taskuunsa tai veljeskunnan rikastuttamiseksi kullalla ja hopealla.
ehkä jotkut tekevät.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 21:27
|
Solovetskin
"luostari syntyi vähitellen näiden erämaaisien ympärille"
tuleeko mieleen koptit ja autiomaan isät. pitäisi tulla.
ei heillä ollut sarvia päässä.
tuleeko mieleen koptit ja autiomaan isät. pitäisi tulla.
ei heillä ollut sarvia päässä.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 21:31
|
tää korutont on
kertomaa:
1600-luvulla Solovetskissa oli jo noin 350 munkkia, 600 - 700 palvelusväkeen kuuluvaa, käsityöläisiä ja talonpoikia. 1650- ja 1660-luvuilla luostari oli yksi alueen vahvimmista Venäjän rajaseudun linnoituksista ja kristillisyyden turvapaikka pohjois-Venäjällä.
Alueella sijaitsi linnoituksissa tusinoittain kanuunoja ja voimakas varuskunta. Se torjui menestykkäästi useita mm. Liivinmaan ritarikuntalaisten ja ruotsalaisten hyökkäyksiä (vuosina 1571, 1582, 1611). Krimin sodan aikana Solovetskin luostariin hyökkäsi kolme englantilaista laivaa. 9 tunnin raivoisan ammuskelun jälkeen alukset joutuivat kuitenkin lähtemään tyhjin käsin.
1600-luvulla Solovetskissa oli jo noin 350 munkkia, 600 - 700 palvelusväkeen kuuluvaa, käsityöläisiä ja talonpoikia. 1650- ja 1660-luvuilla luostari oli yksi alueen vahvimmista Venäjän rajaseudun linnoituksista ja kristillisyyden turvapaikka pohjois-Venäjällä.
Alueella sijaitsi linnoituksissa tusinoittain kanuunoja ja voimakas varuskunta. Se torjui menestykkäästi useita mm. Liivinmaan ritarikuntalaisten ja ruotsalaisten hyökkäyksiä (vuosina 1571, 1582, 1611). Krimin sodan aikana Solovetskin luostariin hyökkäsi kolme englantilaista laivaa. 9 tunnin raivoisan ammuskelun jälkeen alukset joutuivat kuitenkin lähtemään tyhjin käsin.
Vuosina 1668 -
1676 Solovetskin munkit tukivat Kirkon kannalta katsottuna kapinallisia
vanhauskoisia ja sen seurauksena lähes koko veljestö uusittiin. Lähes kaikki
entiset munkit (14 lukuunottamatta) joko tapettiin tai karkotettiin ja tilalle
tuli uusia arkkimandriitta Makarijn johtamaan luostariin. Luostari siirrettiin
1682 perustetun Holomogorodin arkkipiispan Afanasijn alaisuuteen. Tuolle
samalle ajalle ajoittuu myös pyhän Herman Solovetskilaisen kultin
organisoiminen ja kunnioitamisen alulle panemisen katsotaankin liittyvän
kyseiseen poliittiseen tilanteeseen ja keskusvallan ja olojen vakiinnuttamiseen
Pohjois-Venäjällä.
Solovetski oli
karjalansuomalaisten saari.
Vähemmän pyhin keinoin ajettiin asukkaat pois. Tyyliin "h-ttiin täältä, ette te tänne kuulu". Mee olla pyhii miähii.
Vähemmän pyhin keinoin ajettiin asukkaat pois. Tyyliin "h-ttiin täältä, ette te tänne kuulu". Mee olla pyhii miähii.
"kristillisyyden
turvapaikka pohjois-Venäjällä."
ei vain siellä luostarilla ollut tällainen rooli, miksi se pitäisi kiistää?
ei vain siellä luostarilla ollut tällainen rooli, miksi se pitäisi kiistää?
eivät ole juuri
kiinnostuneita kopteista, saavat raivokohtauksen kun kuulevat pyhästä
Birgitasta, omaavat vankan käsityksen luostarien sisällä harjoitetusta
hengellisestä elämästä, katsovat, että valo syttyi 1800 luvun loppupuolella
Pohjoisessa maassa.
(MikkoL)
------------
Arvotonta puhetta papin suusta.
Valhetta kaiken lisäksi.
Ovatko koptit kovastikin olleet kiinnostuneita lestadiolaisista?
(MikkoL)
------------
Arvotonta puhetta papin suusta.
Valhetta kaiken lisäksi.
Ovatko koptit kovastikin olleet kiinnostuneita lestadiolaisista?
1500-luvulta lähtien luostari toimi eräänlaisena yksinvaltiuden ja
ortodoksisen kirkon vastustajien karkotuspaikkana ja samalla kuitenkin
venäläisen kristillisyyden keskuksena pohjoisessa. Luostarin suojiin kerättiin
myös varastoon lukuisia käsikirjoituksia ja vanhoja kirjoja.
Bolsevikkien vallankumouksen jälkeen neuvostovirkamiehet sulkivat luostarin ja liittivät sen rakennuksia ympäristökunnan rakennuksiin ja siviilikäyttöön.
Melko varhain 1920- ja 1930-luvuilla luostarista tuli yksi Neuvostoliiton ensimmäisistä pahan maineen saavuttaneista pakkoleirikeskuksista, jotka myöhemmin olemme oppineet tuntemaan osana ns. GULAG-järjestelmää.
Bolsevikkien vallankumouksen jälkeen neuvostovirkamiehet sulkivat luostarin ja liittivät sen rakennuksia ympäristökunnan rakennuksiin ja siviilikäyttöön.
Melko varhain 1920- ja 1930-luvuilla luostarista tuli yksi Neuvostoliiton ensimmäisistä pahan maineen saavuttaneista pakkoleirikeskuksista, jotka myöhemmin olemme oppineet tuntemaan osana ns. GULAG-järjestelmää.
Pakkoleiriläiset
työskentelivät mm. ankarissa olosuhteissa puusavotoilla, jossa työskentely oli
sekä vaarallista että erittäin raskasta ja epäterveellistä tällaisiin
olosuhteisiin ja työskentelyyn tottumattomille. Kun puut oli kaadettu ja
toimitettu edelleen leiriläiset usein siirrettiin orjatyöhön seuraavaan
kohteeseen. Toisen maailmansodan alla saarella toimi myös merikadettien
koulutuspaikka.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 21:35
|
Solovetskin
luostari on nykyään jälleen toiminnassa, vaikka se samalla on myös
historiallinen ja kulttuurinen museo. Luostarissa toimii pieni veljestö, joka
ylläpitää ja uudelleen rakentaa luostaria alueella, joka nykyään kuuluu myös
UNESCOn maailmanperintökohteitten listalle.
MikkoL:
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/luostarit/solovetskin_luostari.htm
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/luostarit/solovetskin_luostari.htm
"Tyyliin
"h-ttiin täältä, ette te tänne kuulu". Mee olla pyhii miähii."
uskon jorma että näin oli
sama fiilis on joillakin nettiruukussakin
uskon jorma että näin oli
sama fiilis on joillakin nettiruukussakin
halusin vain
näyttää että Vienan meren rannoilla on huikeaa historiaa ja kirkkohistoriaa
ei niitä yhdellä pienellä luudalla lakaista maanrakoon
mutta Jeesus oli siellläkin, ja on juuri nyt kun me täällä haastelemme 5000 km välimatkan takaa
ei niitä yhdellä pienellä luudalla lakaista maanrakoon
mutta Jeesus oli siellläkin, ja on juuri nyt kun me täällä haastelemme 5000 km välimatkan takaa
TV1:llä tulee
irlantilainen sarja. Tyttöjä sadististen ja perverssien nunnien hoitamassa
tyttökodissa. Perversoita Jumalan nimissä. Vähemmän kulttuuria.
Täysin pimeää teolgiaa.
Samanlaisia muisteloita on Kanadasta.
Täysin pimeää teolgiaa.
Samanlaisia muisteloita on Kanadasta.
joo, tunnen
samanlaisia tapauksia täältä
mikä se Vienan meri muuten on, Jäämeren lahti vai Aunuksen Karjalaa?
mikä se Vienan meri muuten on, Jäämeren lahti vai Aunuksen Karjalaa?
"Tyyliin
"h-ttiin täältä, ette te tänne kuulu". Mee olla pyhii miähii."
uskon jorma että näin oli
sama fiilis on joillakin nettiruukussakin (Mikko)
-------
Olen huomannut ko. kirjoituksesi.
Ei se uutta ollut.
uskon jorma että näin oli
sama fiilis on joillakin nettiruukussakin (Mikko)
-------
Olen huomannut ko. kirjoituksesi.
Ei se uutta ollut.
Kirjoittanut: MikkoL,
05.06.2007 21:50
|
olen seurannut
läheltä pedofiilitapauksen käsittelyä paikallisten nunnien lastenkodissa
selibaatti ei ole kaikille annettu lahja, niinkuin paavi vaatii
selibaatti ei ole kaikille annettu lahja, niinkuin paavi vaatii
Tässä ei ole
kysymys pidättäytymisen puutteesta.
No siellähän se
Vienan meri tosiaan on, Jäämeren lahti Kuolan niemimaan ja Karjalan välissä. Myös
Valkoinen meri, ja siellä Solovetskin saari.
Kirjoittanut: MikkoL,
06.06.2007 06:22
|
Ortodoksiset
Valamon miesluostari ja Lintulan naisluostari sijaitsevat Heinäveden
luonnonkauniissa maisemissa.
Nämä edustavat samaa ikivanhaa kristillistä perintöä, joka sai alkunsa Paavali Teebalaisen pakomatkasta, luolasta, taatelipalmusta ja vesilähteestä 1700 vuotta sitten.
Näissä Suomessa olevissa ortodoksiluostareissa keskustellaan ahkerasti Jeesuksen kanssa ja kannetaan monia asioita Jumalan eteen hiljaisuudessa.
Luostariin ei mennä munkiksi tai nunnaksi nykyajan hemmotellun ihmisen ajatuksen tavoin "hoitamaan itseään", rauhoittumaan, lataamaan akkuja, vaan palvelemaan Jumalaa ja ihmistä.
Nämä edustavat samaa ikivanhaa kristillistä perintöä, joka sai alkunsa Paavali Teebalaisen pakomatkasta, luolasta, taatelipalmusta ja vesilähteestä 1700 vuotta sitten.
Näissä Suomessa olevissa ortodoksiluostareissa keskustellaan ahkerasti Jeesuksen kanssa ja kannetaan monia asioita Jumalan eteen hiljaisuudessa.
Luostariin ei mennä munkiksi tai nunnaksi nykyajan hemmotellun ihmisen ajatuksen tavoin "hoitamaan itseään", rauhoittumaan, lataamaan akkuja, vaan palvelemaan Jumalaa ja ihmistä.
Koska luostariin
menijä luopuu kaikesta ajallisen elämän itsenäisestä kehittelystä ja liittyy
uskonnolliseen ryhmään, jonka tiukan kurinalaiseen hengellisyyteen hän alistaa
oman tahtonsta, on tosiaan syntynyt ajatus, että munkit ja nunnat olisivat
hurksaampia kuin arkisessa elämässä elävät ihmiset.
Toisin sanoen munkkien ja nunnien elämä olisi Jumalalle otollisempaa kuin vaikkapa autokorien hitsaajan työ metallipajassa.
Tähän Luther toi tärkeän korjauksen osoittaen, että luostarin väen hurskaus on vähän niin ja näin, sama vanha Aatu ja Eeva sielläkin asustaa, ja jokapäiväinen työ on Jumalalle yhtä arvokasta luomisjärjestyksen mukaan.
Näin tämän ymmärrän, erään protestanttisen luostarikritiikin näkökulman.
Toisin sanoen munkkien ja nunnien elämä olisi Jumalalle otollisempaa kuin vaikkapa autokorien hitsaajan työ metallipajassa.
Tähän Luther toi tärkeän korjauksen osoittaen, että luostarin väen hurskaus on vähän niin ja näin, sama vanha Aatu ja Eeva sielläkin asustaa, ja jokapäiväinen työ on Jumalalle yhtä arvokasta luomisjärjestyksen mukaan.
Näin tämän ymmärrän, erään protestanttisen luostarikritiikin näkökulman.
Kirjoittanut: MikkoL,
06.06.2007 06:28
|
mutta asia vaatii
tarkempaa miettimistä ja rehellisyyttä.
mitä on luostariin lähtevän pyhittäytyminen Jumalalle, koko elämän antaminen Hänen palvelukseensa vapaana ajallisista huolista?
Saksan kuuluisa Kaiserwerth koulutti diakonissoja luterilaisen kirkon palvelukseen ja he tekivät vielä jokin aika sitten naimattomusulupauksen.
Vauhdikasta on ollut evankelisten sisarten suhde saksalaisiin toisen maailmansodan jälkeen syntyneisiin Maria sisariin äiti Basilea Schlinkin tiukassa johdossa.
Tunnen nämä kaksi suomalaista ihanaa ihmistä, jotka sieltä kamppailivat itsensä ulos.
mitä on luostariin lähtevän pyhittäytyminen Jumalalle, koko elämän antaminen Hänen palvelukseensa vapaana ajallisista huolista?
Saksan kuuluisa Kaiserwerth koulutti diakonissoja luterilaisen kirkon palvelukseen ja he tekivät vielä jokin aika sitten naimattomusulupauksen.
Vauhdikasta on ollut evankelisten sisarten suhde saksalaisiin toisen maailmansodan jälkeen syntyneisiin Maria sisariin äiti Basilea Schlinkin tiukassa johdossa.
Tunnen nämä kaksi suomalaista ihanaa ihmistä, jotka sieltä kamppailivat itsensä ulos.
En voi kyllin
ylistää suomalaisia seurakuntasisaria tuosta vanhasta polevesta, jotka
kiersivät piikkiä antamassa ja vanhusten verenpainetta mitaten polkupyörillä
sysimustassa yössä.
Naimattomuuteen lupautuneina, antautuen kokonaan seurakunnan palvelukseen, joskus järjettömästi työtä tehden.
Ei aina kovin paljon kiitosta julkiselta puolelta seurakunnassa saaden, hiljaisuudessa rankkaa palvelutyötä tehden.
Jeesuksen kanssa.
"Eihän ne nuoret" kuten laulussa sanotaan, toiset ovat nykyajan diakonissalaitoksen kouluttamat periaatteet, perheelliset sisaret, työaikalakeineen ja sosiaalisine etuineen. Toiset ovat ajat!
Naimattomuuteen lupautuneina, antautuen kokonaan seurakunnan palvelukseen, joskus järjettömästi työtä tehden.
Ei aina kovin paljon kiitosta julkiselta puolelta seurakunnassa saaden, hiljaisuudessa rankkaa palvelutyötä tehden.
Jeesuksen kanssa.
"Eihän ne nuoret" kuten laulussa sanotaan, toiset ovat nykyajan diakonissalaitoksen kouluttamat periaatteet, perheelliset sisaret, työaikalakeineen ja sosiaalisine etuineen. Toiset ovat ajat!
Kirjoittanut: MikkoL,
06.06.2007 06:31
|
En tietenkään sano, että Kaiserwerthin diakonissat
ansaitsevat jotain erityistä Jumalan edessä Jeesuksen ainutkertaisen uhrin
lisäksi.
Uskon kuitenkin, että heidän hiljaisuudessa tekemänsä työ ei jää palkitsematta, nuo väsyksiin asti erämaan pitkillä teillä kauas vanhuksen luo polkeneet, ovat Herran siunaamat.
kukaan muu ei sinne yöhön lähtenyt.
Uskon kuitenkin, että heidän hiljaisuudessa tekemänsä työ ei jää palkitsematta, nuo väsyksiin asti erämaan pitkillä teillä kauas vanhuksen luo polkeneet, ovat Herran siunaamat.
kukaan muu ei sinne yöhön lähtenyt.
Kirjoittanut: MikkoL,
06.06.2007 06:32
|
"Tulkaa minun Isäni siunatut" on taivaallisen
Yljän kutsu.
Silloin moni joka luulee olevansa ensimmäinen jää viimeiseksi ja joka on viimeinen tulee ensimmäiseksi.
Näin on Jeesus itse meitä opettanut.
Silloin moni joka luulee olevansa ensimmäinen jää viimeiseksi ja joka on viimeinen tulee ensimmäiseksi.
Näin on Jeesus itse meitä opettanut.
Kirjoittanut: jorma,
06.06.2007 07:08
|
Just joo:
"Vauhdikasta on ollut evankelisten sisarten suhde saksalaisiin toisen maailmansodan jälkeen syntyneisiin Maria sisariin äiti Basilea Schlinkin tiukassa johdossa."
Nämä eivät olleet mitään diakonissoja, vaan uskonnollisessa klikissä, jota voisi verrata amerikkalaiseen lahkoon.
"Vauhdikasta on ollut evankelisten sisarten suhde saksalaisiin toisen maailmansodan jälkeen syntyneisiin Maria sisariin äiti Basilea Schlinkin tiukassa johdossa."
Nämä eivät olleet mitään diakonissoja, vaan uskonnollisessa klikissä, jota voisi verrata amerikkalaiseen lahkoon.
Kirjoittanut: jorma,
06.06.2007 07:13
|
Ei jää palkitsematta rukoushuoneen talkkarinkaan hiljainen
työ lumisena tammikuun aamuna.
Ei jää palkitsematta naapurin mummin hiljainen työ puutarhassaan. Keittelee mehuja ja jakaa niitä ilmaiseksi naapureille.
Mutta, olla jollakin tavalla pyhempi kuin joku muu ihminen.
----------
Mikko tuossa mainitsi katolisen lastentarhan pedofiiliä, joka ei osaa olla selibaatissa.
Se oli kepeästi kuitattu, kun kohteena on lapsi, joka ei kuulu seksikumppaniksi katolisen kirkon ulkopuolellakaan ei-selibaatissa eläville.
Ei jää palkitsematta naapurin mummin hiljainen työ puutarhassaan. Keittelee mehuja ja jakaa niitä ilmaiseksi naapureille.
Mutta, olla jollakin tavalla pyhempi kuin joku muu ihminen.
----------
Mikko tuossa mainitsi katolisen lastentarhan pedofiiliä, joka ei osaa olla selibaatissa.
Se oli kepeästi kuitattu, kun kohteena on lapsi, joka ei kuulu seksikumppaniksi katolisen kirkon ulkopuolellakaan ei-selibaatissa eläville.
Kirjoittanut: Sepe,
06.06.2007 07:54
|
Mun miälest noi kaikki Mikon populistiset jutut voi, ja
pitääkin jättää ihan omaan arvoonsa.
Asiaakin on tietenkin välissä, mutta hänen juttunsa eivät pysy missään raameissa, niin että hänen kanssaan voisi keskustella mistään asioista.
Sen turhempaa kiistelyä ei taida tässä maailmassa olla, kun kiistely Mikon kanssa on. Se ei mielestäni hyödytä ketään, eikä siitä tunnu tulevan loppua.
Paras on jättää kaikki viestit lukematta, hän itseriittoisena kykenee kyllä keskustelemaan itsensäkin kanssa, - useita kuukausia yhtä mittaa.
Asiaakin on tietenkin välissä, mutta hänen juttunsa eivät pysy missään raameissa, niin että hänen kanssaan voisi keskustella mistään asioista.
Sen turhempaa kiistelyä ei taida tässä maailmassa olla, kun kiistely Mikon kanssa on. Se ei mielestäni hyödytä ketään, eikä siitä tunnu tulevan loppua.
Paras on jättää kaikki viestit lukematta, hän itseriittoisena kykenee kyllä keskustelemaan itsensäkin kanssa, - useita kuukausia yhtä mittaa.
No comments:
Post a Comment