Wednesday, October 12, 2011

Luostari - Martti Luther


Otsikko: Luostari - Martti Luther
Viestejä yhteensä: 100
Keskustelu aloitettu: 06.06.2007 18:57
Viimeisin viesti: 08.06.2007 22:24

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:57
ajattelin siirtyä vaihteeksi suomalaisille tutummille vesille ja palata joskus myöhemmin tänne Lähi-itään.

Martti Luther (10.11.1483-18.2.1546) syntyi Hans ja Margareta Lutherille Eislebenissä. Hänen syntymäpäivänsä oli pyhän Martti Toursilaisen (317-397) päivänä ja sai siitä nimensä.

Isä Hans halusi vanhimmasta pojastaan lakimiehen, ja lähetti hänet kouluun Mansfeldiin, sieltä Magdeburgiin (1497), Eisenachiin (1498) ja seitsemäntoistavuotiaana hyväpäinen oppilas aloitti yliopiston Erfurtissa (1501).

Jo vuonna 1505 Martti sai maisterin arvon. Isänsä toivomuksesta hän kirjoittautui lakitieteelliseen, kun jymähti.

1505 Luther oli palaamassa yliopistoonsa, kun salama iski lähelle. Se on melkoinen jyräys, jos olet sen joskus kohdallasi kokenut.

Hädissään Luther huusi "Auta, pyhä Anna, minä rupean munkiksi!"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:03
Luther piti lupauksensa ja vastoin isä Hansin toivomusta keskeytti opintonsa ja myi oppikirjansa.

Heinäkuun 17, kohtalokkaana vuonna 1505, Martti Luther astui Erfurtin augustinolaisluostariin ja aloitti elämänsä siellä noviisina.

Erfurtin kaupungin vanha keskiaikainen keskusta on säilynyt sotien hävityksiltä. Sitä hallitsevat Mariendom ja Severikirche, kaksi komeaa lähellä toisiaan olevaa katedraalia.

Gera-joen yli kulkeva Krämerbrücke on rakennettu 1325 ja on siitä erikoinen, että sillalla on asuinrakennuksia. Sen molemmissa päissä oli alunperin kirkot, niistä vain toinen on säilynyt meidän aikoihimme.

Erfurtin Augustinerkloster oli koulu, johon Martti yliopistosta siirtyi.

Tai siirrettiin.
Minä uskon vakaasti, että tuo salama tiesi mihin iskeä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:09
Martti Luther oli Erfurtin augustinolaisluostarissa kaikkiaan kuusi vuotta 1505-1511.

Erfurt on muuten myös siitä mielenkiintoinen saksalainen kaupunki, että kauhean mustan ruton aikana 1349 kaupunkilaiset syyttivät juutalaisia kaivojen myrkyttämisestä.

On mahdollista, että uskonnollisten puhtaussäännöstensä takia nopeasti tappava paiserutto ei niinkään levinnyt juutalaisten asuinalueeseen, ghettoon.

Sitä nimittäin levittävät lähinnä rotat.

Erfurtilaiset uskoivat valheen ja raivostuivat. Yli 100 juutalaista surmattiin, loput ajettiin kaupungista ja ghetto hajotettiin maan tasalle.

Kaupungin keskiakainen synagooga on äskettäin löydetty rakennustöiden yhteydessä, ja sitä restauroidaan muistomerkiksi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:15
Martti astui luostarin muurien sisään päättäväisesti ja määrätietoisesti. Hän tahtoi koko sydämestään pyhittää elämänsä Jumalalle ja omistaa kaikkensa tähän tehtävään.

Luther rukoili. Rukoili. Rukoili.

Luther ripittäytyi säännöllisesti, liiankin säännöllisesti, enemmän kuin esikoislestadiolaiset tai vanhoilliset tai katoliset munkit ja nunnat.

Kerran rippi kesti kuusi tuntia kun hän halusi aivan varmasti saada kaikki synnit tunnoltaan sanottua.

Pyhästi, vakaasti ja koko sydämestään hän rippi-isälle aukoi nuoren miehen sielun syviä salaisuuksia.

Luther paastosi, paastosi, paastosi.

Luther teki useita pyhiinvaelluksia, kävi aina Roomassa asti konttaamassa parannuksen portaita kansan kanssa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:17
"jos kukaan pystyisi saavuttamaan taivaan olemalla munkkina, minä olisin heidän joukossaan" Luther myöhemmin sanoi.

Hän otti homman tosissaan.

Mutta helvetti vain paheni "menetin Kristuksen, pelastajan ja lohduttajan, ja tein hänestä sieluni pyövelin ja hirttäjän"

Munkin pienessä kammiossa ei ollut kummempia huonekaluja, karu selli, pöytä, vuode, ikkuna.
Askeesia ilman tämän maailman mukavuuksia.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:20
Mutta Jeesus oli siellä nuoren munkin lähellä. Se oikea Jeesus, ei hänen lähes sairaan mielensä luoma kiduttaja.

Johann von Staupitz (1460-1524) oli luostarissa Lutherin hengellinen esimies, ja hän huolestui miehen sieluntilasta ja masennuksesta.

Jatkuva tunnontarkka ripittäytyminen alkoi käydä rippi-isän voimille.

Staupitz kertoi Lutherille Jeesuksen puhdistavasta verestä ja rohkaisi häntä uskomaan armolliseen Jumalaan. Aika laihoin tuloksin, mutta Martin pää pysyi vedenpinnalla eikä hän hukkunut itsetuhon syövereihin.


 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:27
von Staupitz ryhtyi sitten toimenpiteisiin, joilla oli erittäin kauaskantoiset seuraukset.

Erfurtin luostarin muurien sisällä sitä ei kukaan voinut aavistaa.

Saadakseen Martin pois kierteen syövereistä hän määräsi tämän opiskelemaan. Hän oli itse Wittenbergin teologisen tiedekunnan dekaani.

Lutherin suljettu luostariaika päättyi ja hänet vihittiin katolisen kirkon papiksi 1507. Hänet kutsuttiin opettamaan teologiaa Wittenbergiin 1508 ja sai hum.kand. paperit Raamatun opista 9.3.1508 ja Pietari Lombardilaisen Libri Quattuor Sententiarum 1509.

Lokakuun 19. 1512 Luther sai teologian tohtorin hatun Wittenbergin yliopistosta ja kolme päivää myöhemmin hänet asetettiin siellä "Raamatun tohtoriksi".

Luther oli tuolloin 29 vuotias.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:31
Kertaan vielä tämän peruskuvion

- 1483 Luther syntyy Eislebenissä
- 1501 hän aloittaa lukemisen lakimieheksi isänsä tahdon mukaan Erfurtin yliopistossa
- 1505 saavutettuaan maisterin arvon Lutherin lähelle iskee salama
- 1505 Luther astuu Erfurtin yliopiston sijasta sen augustinolaiseen luostariin ja ryhtyy munkiksi
- 1508 itsensä hengellisissä harjoituksissa syvään masennukseen ja melkein hengiltä saanut Luther aloittaa von Staupnitzin määräyksestä opettaa teologiaa Wittenbergin yliopistossa
-1512 Luther saa Wittenbergistä tohtorin hatun ja Raamatun opettajan viran
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:35
Voimme siis hyvin sanoa, että nuo vuodet 1505-1512 merkitsivät ratkaisevaa murrosta Martti Lutherin elämässä.

Hänen on täytynyt miettiä asiaa jo kauan ennen tuota salaman iskua, joka vain paljasti kirkkaalla leimahduksella, mitä hänellä isän toivomuksista huolimatta oli sydämessä.

Oletan että lapsuuden ja varhaisen nuoruuden Martti oli jo hengellisesti valveutunut ihminen, joka viihtyi Jeesuksen seurassa.

Mutta jokin oli pielessä, jokin vaivasi häntä eikä hän saanut sisäistä rauhaa.

Lakimiehen arvokas ja varakas ura ei sittenkään tyydyttänyt ihmistä, joka osoittautui myöhemmin erääksi kaikkien aikojen uskonnolliseksi neroksi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:38
Koetan katsoa jatkossa lähemmin tätä augustinolaisen luostarin jaksoa Martti Lutherin elämässä, mitä tiedämme tuosta munkkikunnasta, millainen on sen järjestys ja kuri, hengellinen opetus ja teologiset painotukset.

Luther sanoi tuosta ajasta, kuten jorma on maininnut, että ilman von Staupnitzia hän olisi vajonnut siellä helvettiin.

Mutta ilman tuota aikaa meillä tuskin olisi mitään uskonpuhdistusta ja Suomen luterilaista kirkkoa.

Olisimme kaikki edelleen Rooman piispan alaisia.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:52
Varoitan vain ennakolta, että kohta tällä palstalla alkaa varsinainen augustinolainen tarina.

Huikea, ihana, koko maailmaan ulottuva, jonka juuret ovat pohjois-Afrikan Kartagossa.

Luther on tuon upean liikkeen merkittävimpiä hedelmiä Jumalan valtakunnan käsittämättömässä rikkaudessa, syvyydessä ja korkeudessa.

Jeesus on enemmän kuin osaamme edes ajatella. Ja kuinka vaatimattomasti ja hiljaisesti tuo taivaan Kuningas meitä puhuttelee.

Mittaamatonta rakkautta meitä ihmisiä kohtaan

juuri niinkuin viola kirjoittaa, kaikki kaikessa on Jeesus Kristus
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 19:52
Sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä, voisimme Lutherinkin mielestä olla vallan hyvin Rooman piispan alaisia.

Itse asiassa Luther oli valmis kompromisseihin, jossa tämä tilanne olisi säilytetty.
Mikäs sen mukavampaa.

Kysymys on evankeliumin vapaudesta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 19:56
pistämme täällä pasuunat puhaltamaan jorman kanssa

se tulee olemaan henkistä ja hengellistä juhlaa
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 06:15
Augustinolaiset munkki- ja nunnajärjestöt käsittävät viisi haaraa, jotka yhdessä muodostavat laajan, lähes koko maailman kattavan organisaation.

Pyhän Augustinuksen hermiittiveljillä on YK:ssa pysyvä täysivaltainen edustustaja ja järjestön 2800 veljeä toimivat tänään seuraavissa valtioissa:

* Algeria

* Argentina

* Itävalta

* Australia

* Belgia

* Benin

* Bolivia

* Brasilia

* Canada

* Chile

* Kiina

* Kolombia

* Costa Rica

* Tshekin tasavalta

* Dominikaaninen tasavalta

* Englanti

* Eqvador

* Ranska

* Saksa

* Guinea
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 06:15
* Intia

* Indonesia

* Irlanti

* Italia

* Japani

* Kenia

* Madagascar

* Malta

* Mexico

* Alankomaat

* Nikaragua

* Nigeria

* Panama

* Papua

* Peru

* Filippiinit

* Puola

* Portugali

* Puerto Rico

* Scotlanti

* Espanja

* Etelä Korea

* Tansania

* Togo

* U.S.A.

* Uruguay

* Vatikaani

* Venezuela

* Zaire
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 06:17
Augustinolaisiin kuuluu 1500 naista, jotka elävät suljetuissa luostareissa seuraavissa maissa:

* Bolivia

* Chile

* Equador

* Italia

* Kenia

* Malta

* Meksiko

* Alankomaat

* Panama

* Peru

* Filippiinit

* Espanja

* Sveitsi

* U.S.A
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 06:23
Katoliset järjestöt järjestetään ryhmiin sen mukaan, mitä luostarisääntöä ne noudattavat. Palaamme pyhän Augustinuksen sääntöön kohta, se tuli Lutherille hyvin tutuksi Erfurtin luostarissa.

Kirkkoisä Augustinuksen nimeä kantava organisaatio tunnetaan oppimisen korostamisesta ja musiikin arvostamisesta, niistä lisää myöhemmin. Näimme jo, kuinka isä Staupnitz lähetti Lutherin lukemaan teologiaa ja opiskelemaan Raamattua.

Muita tunnettuja historian henkilöitä ovat paavit Adrian IV ja Eugene IV, mystikko Tuomas Kempiläinen, humanisti Erasmus Rotterdamilainen, espanjalainen navigaattori Andrés de Urdaneta, italialainen säveltäjä Vittoria Aleotti, mystikko Anne Katariina Emmerich ja perinnöllisyystutkija Gregor Mendel.
 
 Kirjoittanut: Patu, 07.06.2007 09:59
"Martti Luther oli augustinolainen munkki, jonka hengellinen kasvu ja kehitys tapahtui luostarissa" MikkoL

Onko tästä Lutherilta jäänyt kirjallista aineistoa? MikkoL varmaa tietää, kun näin sanoo. Missä? Päinvastaisia arvioita luostariajasta ML:llä kyllä löytyy.

Voiko vastaavasti sanoa, että luostarikunnan ensimmäisen ja parhaan työntekijän Augustinuksen hengellinen kasvu ja kehitys tapahtui maallisissa iloissa ja huvituksissa?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 10:16
olen perustellut tätä mielestäni sinänsä itsestään selvää asiaa seuraavilla tavoilla

- ajatus luostariin menemisestä on täytynyt olla nuoren Lutherin mielessä jo kauan ennen salaman iskun aiheuttamaa säikähdystä, ei se siinä silmänräpyksessä syntynyt

- käyn täällä läpi niitä monia asioita, joita luostarissa tehtiin ja opiskeltiin

- luostarin sielunhoitaja oli Lutherin hengelliselle kasvulle hyvin tärkeä

- munkkikammionsa sisäisessä helvetissä, jota Martti kuvaa vahvoin sanoin, kasvoi perusta evankeliumin ja lain erottamiselle

- varsinainen vapautuminen tapahtui Raamatun äärellä, jota hän Wittenbergissä opetti ja tutki, katsotaan tätä tarkemmin tornikokemuksineen vielä

Miksi koet tämän tavan katsoa noita vuosia 1505-1511 ongelmallisena, Patu?
 
 Kirjoittanut: Patu, 07.06.2007 11:20
"Miksi koet tämän tavan katsoa noita vuosia 1505-1511 ongelmallisena, Patu?" MikkoL

Lutherin lukema sana varmasti teki työtään myös 1505-1511 välisenä aikana. Ehkä myös tieto ja itsetuntemus kasvoivat.

Lutherilta voisi löytyä itseltään tekstiä, miksi luostarivuodet koki ongelmallisena.

Olemme joskus keskusteleet "hengellinen"- sanan käsitteestä. Sinulla on sille laajempi sisältö kuin minulla. Se kai kattaa koko elämän kirjon, myös syntielämä voi olla hengellistä elämää sinun käsitteistössäsi, eikö vaan?

Ainakin pidit hengellisenä palveluksena ikonien tekemisen ja niiden edessä kumartelun, jos muistan oikein.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 11:24
"Lutherilta voisi löytyä itseltään tekstiä, miksi luostarivuodet koki ongelmallisena."

olen kirjoittanut ja jormakin on kirjoittanut jo monta kertaa, että Lutherille nuo luostarivuodet olivat henkistä helvettiä.

hän etääntyi luostarielämästä niin kauas, että jo 1500 luvun alussa kuningas Kustaa Vaasa kielsi koko homman Ruotsi-Suomessa ja takavarikoi näiden omaisuuden ja karkoitti munkit ja nunnat myös omasta maastamme. (Naantalista)

eikö tuo kaikki ole jo moneen kertaan kirjoitettu nettiruukussa viimeisen viikon aikana?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 11:26
Erfurtin augustinolaisluostarissa Martti Luther kasvoi uskonpuhdistajaksi, nuori herkkä mies sai sieltä opetusta ja hengellistä ohjausta ja ymmärsi perin juurin mistä on kysymys katolisessa hurskaudessa

en ymmärrä miksi näin selvä asia herättää ihmetystä.

onko kyseesä niin voimakas ennakkoluulo luostareita kohtaan, ettei sieltä voi tulla mitään hyvää?

sille en voi mitään.

mutta ei se tosiasioita muuta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 11:54
Kirkkoisä Augustinukseen kyllä on tarkoitus mennä, Lutherin kautta hän vaikuttaa edelleen voimakkaasti myös lestadiolaisuudessa.

Uskon että sekä käynti manikealaisten joukoissa että reipas elämä tuon ajan maailmassa olivat Jumalan sallimusta, jotka kasvattivat Augustinusta suuuriin tehtäviin, jotka Herra oli hänelle varannut.

koetan kehittää augustinolaisuuden aihetta ennen sitä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 11:57
en muuten ymmärtänyt viittaustasi ikoneihin, Patu, mikähän sinulla siinä on mielessä.

sekö että nuhtelin jormaa aikoinaan ikonien edessä rukoilevien ortodoksien suoranaisesta herjaamisesta?
MikkoL:
nyt hän jatkaa sitä luostarien linjalla aivan hervottomasti, mutta jatkakoon
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 12:09
Astuessaan Erfurtin luostariin 1505 Luther tuli kosketuksiin augustinolaisen perinnön kanssa.

Näissä luostareissa noudatettiin ns. augustinolaista ohjetta, josta kohta enemmän.

Augustinolaisuuden perustavat linjat näkyvät kaikessa Lutherin elämässä ja myös hänen toimissaan uskonpuhdistajana. Tätä elimellistä yhteyttä eivät luterilaiset itse välttämättä aina havaitse, koska asiasta vähän puhutaan.

Torjunta on täälläkin melkoista, joten koetan selittää tarkemmin mistä on kysymys.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 12:15
Pyhän Augustinoksen oma laaja kirjallinen tuotanto ja elämän kokemukset lyövät läpi kristillisen kirkon historian yli vuosisatojen ja ulottuvat nykyään kaikkialle maailmaan. Hänellä on edustajansa jopa YKssa, kuten sanoin.

Augustinuksen luostarisäännön taustalla on kaksi asiaa, rakkaus ja totuus. Hän kehoitti veljiä olemaan keskenään yksimielisiä Jumalaa kohti ja rakastamaan toisiaan.

Jumalan rakkautta ei voi ihminen ansioillaan ansaita, se on ilmaista armoa jota Hän jakaa ylenpalttisesti.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 12:19
Totuuden saavuttamiseksi on opiskeltava ja tutkittava. Totuuden voitto on rakkaus

Victoria veritatis est caritas

Augustinolaiset yhteisöt pyrkivät rakkaudelliseen, mukaansa kutsuvaan eikä poistyöntävään yhteisöön, jossa oppimiselle annetaan paljon arvoa.

Augustinus rakasti kauneutta ja erityisesti musiikkia. Qui cantat, bis orat - joka laulaa, rukoilee kahdesti. Musiikki on näille yhteisöille tärkeä.

Wienin Augustinenkriche kirkossa esitetään joka viikko Mozartin ja Schubertin kuorolle ja orkesterille säveltämiä messuja, Sankt Florian kuuluisa poikakuoro on tuhat vuotta vanha.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 12:23
Nämä augustinolaisen luostarisäännön pohjavirtaukset ovat kuin peruskarttaa Martti Lutherin elämään.

Hän tunkeutui kohti tinkimättömästi totuutta opiskelemassa ja tutkimalla ja koettamalla noudattaa sääntöjä elämässään mahdollisimman hyvin.

Opinnot johtivat Raamatun alkukieliin, Vanhan testamentin tutkimiseen ja lopulta Psalmien ja Habakukin kautta Jumalan armon löytämiseen.

Lutherin elämässä musiikki merkitsi aina paljon, se oli paljon käytössä hänen omassa perheessään ja monet hänen säveltämänsä ja sanoittamansa hengelliset virret ovat jääneet elämään seurakunnissa.

Laaja tausta opinnoille ja musiikille ja tinkimättömälle totuuden rakkaudelle löytyvät siis augustinolaisesta perinnöstä.

emmekä ole edes aloittaneet vielä teologiasta puhumista!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 12:30
Niin, mikä Augustinus?

Nettiruukun kovalevyille mahtuu paljon tekstiä, mutta en yritä edes aloittaa tämän hengenjättiläisen perusteellisempaa kuvaamista.

Kaikki kristilliset kirkot kunnioittavat häntä, roomalais-katolisille hän on "kirkon tohtori ja kirkkoisä", ortodokseille "siunattu" (jos jätetään filioque!)

kalvinistit, jotka heittivät kaikki pyhimykset ulos tarkemmin kuin luterilaiset, pitävät häntä kirkkoisänä, joka opetti pelastumista yksin armosta.

ja Luther? kun nuo kaksi hengen jättiläistä kohtasivat, Augustinus ja Luther, koko Eurooppa muuttui ja sitten koko maailma.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 13:08
Milanon piispa Ambrosius johti Augustinuksen kääntymykseen 384.

Augustinus palasi ystäviensä kanssa syntymäkaupunkiinsa Tagasteen, joka on nykyinen Souk Ahras Algeriassa.

He tekivät niinkuin Jeesus oli erästä miestä kehoittanut, myivät kaiken omaisuutensa ja alkoivat viettää yksinkertaisat elämää rukoillen ja opiskellen.

Näiltä vuosilta, siis 400-luvun taitteesta, periytyy Augustinuksen sääntö, joka on sitten kokenut monia vaiheita kirkon historiassa.

Alkuperäistä ei ole säilynyt, mutta hänen kirjeensä Hippo Regius alueen nunnille sisältää monia autenttisia luostarikäyttäytymisen ohjeita.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 13:26
No niin, mainostus nettiruukussa on tehonnut ja mietit liittymistä Lutherin tavoin augustinolaiseen yhteisöön ja ryhtyä joko papiksi, munkiksi tai diakoniksi.

sinulta edellytetään että olet
- vähintään 18 vuoden ikäinen katolinen mies
- koet Jumalan kutsuvan sinua tällaiseen elämään
- lukenut ylioppilaaksi tai vastaava
- naimaton
- et ole vastuussa vanhempien tai jonkun muun henkilön hoitamisesta
- olet valmis elämään yhteisössä muiden kanssa ja asettamaan sen edun omasi edelle
- olet ottanut yhteyttä esimieheen
- olet tutustunut yhteisöön ja tavannut sen edustajia
- olet valmis menemään psykologiseen testiin

jos näin on, voit esittää anomuksen, joka käsitellään ja sinulle tulee mahdollisesti kutsu liittyä mukaan
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 13:30
päiväsi luostarissa rakentuu rukoushetkien rytmiin, joiden lomassa eletään yksinkertaista elämää, nautitaan terveellistä ravintoa ja tehdään yhteisön edellyttämiä töitä.

olet antanut omaisuutesi yhteisölle ja se antaa sinulle kaiken, mitä tässä ajallisessa elämässäsi tarvitset

rukoushetket alkavat aamuvarhaisesta ja niitä on ainakin seitsemän, kirkkovuoden ajankohdasta riippuen.

yhdessä myös tutkitaan vaellustasi, sinulla on oma sielunhoitajasi ja ohjaajasi, jolle opit olemaan kuuliainen, veljet voivat nostaa toisiaan vastaan asioita yhdessä ratkaistavaksi

hiljaisuus ja rukous ovat sinun seuralaisiasi, välillä vetäydytään yhdessä retriittiin jonnekin viettämään hiljaisuutta yhdessä
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 13:33
ehtoollista vietetään usein ja ripittäytymiseen on mahdollisuus

hengellistä kasvua, huonoista tavoista ja paheista pyritään kilvoittelemaan eroon, Raamattua ja kirkon kirkoja luetaan ahkerasti, opiskeluun kannustetaan.

lahjojesi ja kykyjesi mukaan yhteisö ohjaa sinut sitten palvelutehtäviin jossain päin maailmaa.

augustinolaisia luostareita ja nunnaluostareita on kaikkialla maailmassa, ja voit eräänä päivänä olla Afrikassa, Japanissa tai Australiassa yhteisön sinulle määräämissä tehtävissä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 13:36
no, monelta meistä matka pysähtyy jo ensimmäiseen kohtaan, emme ole miespuolisia tai katolisia tai kumpaakaan.

mietin vain, että eikö pappiskutsumus tai kutsu saarnaajan tehtäviin esikoisten parissa ole jollain tavalla samantapainen.

omistautuminen koko elämällä Jumalan palvelukseen yhteisössä, joka sinua tarvitsee?

sen mukana tulevat tietyt pukeutumisen, käyttäytymisen, puhetavan ja liturgisen kielen, matkustamisen perinteet, Lapin vanhinten tuki ja ohjaus.

Perheellinen saarnaaja tai pappi on selvästi eri tilanteessa kuin naimaton.

toki erojakin on.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 13:38
pyydän, älkää siis demoisoiko sen enempää luostarielämää kuin selibaattiakaan.

ehkä ei meitä varten, mutta on siinä omat puolensa.

kuten hibernatus sanoi, jollekin se voi olla taivas maan päällä, vaikka joka aamuyö pitää liturgiaan aikaisin mennäkin, tuntui miltä tuntui.
 
 Kirjoittanut: jorma, 07.06.2007 14:14
Kun noin kirkas evankeliumi
luostareissa paistoi, miksi
ihmeessä tarvittiin uskonpudistusta ollenkaan?

--------------
Lutherin omilla ajatuksilla ei näytä olevan sijaa Mikon teologiassa.

Hän piti luostarien hengellisyyttä perkeleen ansana.
Se perustui valheelle, ja veljeskunnat olivat hänen
pahimpia vastustajiaan.
Munkit hoitivat likaisen työn.

Paavihan oli kaukana Roomassa.

Munkit hoitivat innokkasti myös
vainot, polttivat, mestasivat ja kiduttivat.
Kun Euroopasssa työt loppuivat, lähtivät he Meksikoon ja Peruun.

Ensimmäiset veljeskuntien hurskaat murhamiehet olivat jo Kolumbuksen toisella matkalla.
Siitä se alkoi. Kun intiaanit saarilla kuolivat, tuotiin Afrikasta neekereitä.

Näillekään ei koskaan opetettu Jumalansanaa ja niin syntyi voodoo.
Meksikossa sama juttu. Pakanuus ja katolinen usko sekoittuvat, koska Marian ja pyhimysten palvonta on opetuksen ydin.
 
 Kirjoittanut: Patu, 07.06.2007 14:48
"en muuten ymmärtänyt viittaustasi ikoneihin, Patu, mikähän sinulla siinä on mielessä." MikkoL

Viittasin kirjoituksessani ikoneihin, kun siinä yhteydessä puhuimme hengellinen-sanan eri sisällöstä sinulla ja minulla. Keskusteluissahan ikonien tekemistä pidettiin hengellisenä harjoituksena ja itse ikoneita pyhinä kuvina.

Ymmärsin sinun kuvauksestasi ML:n luostarivuosista, että pidit sitä olennaisena vaiheena ML:n hengellisessä kasvussa ja kehityksessä. Siis epäuskoinen voi kasvaa ja kehittyä hengellisesti, kuten Augustinuskin nuoruudessaan kasvoi lopulta Jumala-yhteyteen, niinkö? Railakas nuoruusvuosien elämä oli tärkeä vaihe hengellisessä kasvussa ja kehityksessa?
 
 Kirjoittanut: jorma, 07.06.2007 15:10
Tämä on oikein. Patu paljasti tuon loogisen mahdottomuuden.

Eikä Lutherin myöhempi heng herääminen tee ennen opittuja harhoja oikeaksi.

Emme voi Paavalinkaan kohdalla väittää hänen aik. saamaansa farisealaista opetusta oikeaksi ja meille ihanteeksi.

Se on tietysti avuksi, että katolinen propaganda panee jonkun nettiruukun lukijan tutkimaan Sanaa ja näin lujittumaan luterilaisessa uskossaan.
 
 Kirjoittanut: jorma, 07.06.2007 15:19
päiväsi luostarissa rakentuu rukoushetkien rytmiin, joiden lomassa eletään yksinkertaista elämää, nautitaan terveellistä ravintoa ja tehdään yhteisön edellyttämiä töitä. (Mikko)
---------
Resort Bellevue
Kiiskisen kasvisparantola

Pääsiskö Piikkiöstä paremmin taivaaseen?
Kirjoitus poistettu / MikkoL
:

Kirjoitus poistettu / MikkoL
:

Kirjoitus poistettu / MikkoL
:

Kirjoitus poistettu / MikkoL
:

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 20:55
Patun kysymysten kannalta on tärkeä yrittää palauttaa mieleen, miten Luther vapautui sisäisestä ahdistuksestaan ja löysi armollisen Jumalan ja Jeesuksen evankeliumin.

Valmistelu tapahtui luostarissa, arvokkaassa ja hengellisesti vaativassa ilmapiirissä, jossa Martti Luther teki kaikkensa noudattaakseen herkän omantuntonsa mukaan luostarisääntöä ja opetuksia.

Mutta ei hän siellä löytänyt armollista Jumalaa vaan kertoi myöhemmin olleensa helvetissä.

Käytännön miehenä hän vapautti 12 tyttöä tiukasta luostarista tynnyreihin kätkettynä, yksi heistä tuli myöhemmin hänen vaimokseen.

Itse asiassa hän vapautti tuhansia munkkeja ja nunnia, kunnes vastauskonpuhdistus pääsi vauhtiin.
 
 Kirjoittanut: jorma, 07.06.2007 21:09
Paavi LEO X antaa augustiinolaiskenraali GABRIEL VENETUKSEN tehtäväksi saada Luther luopumaan uudistusvimmastaan. Hänen pitää ”vaientaa ja rauhoittaa mies. Jos teet sen pian, ei toivottavasti ole vaikeaa saada vasta syttynyt tuli sammumaan… jos sen sijaan viivyttelet… pahoin pelkään, ettemme löydä sitten enää mitään keinoa sammuttaa tuo palo”
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 07.06.2007 21:17
joo, 1200-luvun paavit nostivat augustinolaiset järjestöt lähelleen vastapainona kovin itsenäisille dominikaaneille.

Leo X oli kyllä oikeassa, paloa ei saatu ajoissa sammumaan.

Mieluummin olisivat polttaneet Lutherin niinkuin Jan Hussin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 05:52
jäin miettimään tuota jorman käyttämää termiä augustinolaiskenraali

onko tuo yleinen termi suomessa näiden järjestöjen korkeimmasta johtajasta, joka on englanniksi Prior General?

tosiaan, kenraali hän kai on mutta "prior", mikä lie tarkka sotilasarvo suomeksi
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 05:59
Nuo augustinolaisen munkin luostarivuodet 1505-1511 ovat Lutherin oppikoulu.

Niitä seuranneet kaksitoista vuotta, 1510-1522, ovat Lutherin hengellinen yliopisto.

(Noihin vuosiin siis toisella palstalla mainittu Sammeli Juntunen väitöksessään 1996 keskittyi)

Martti opetti katolisille teologian opiskelijoille Wittenbergissä teologiaa ja Raamattua ja Pietari Lombardilaista.

Mutta hän opetti ajatuksen kanssa, ei vain toistaen perinteisiä dogmatiikan lauseita, kuten täällä nettiruukussakin usein tehdään.

(jokainen otus sellaisessa eläintarhassa on Urho Kekkosen ajan ulkoministeri Ahti Karjalaisen "tankero")
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:04
Opettaessaan Raamattua Luther käytti itse alkukieliä, hepreaa ja kreikkaa, ja tunkeutui augustinolaiseen tapaan määrätietoisesti kohti totuutta.

Mitä tässä todella on kirjoitettu?

Kristillisen uskon keskeiset käsitteet, parannus ja vanhurskauttaminen, alkoivat kiehtoa häntä erityisesti Psalmeja luettaessa ja opetettaessa.

Martti Luther alkoi aavistaa, että katolisen kirkon opetus sellaisena kuin hän oli sen lapsesta asti omaksunut, ei ollut sama kuin Psalmien opetus.

Raamatun kirkas valo alkoi valaista tätä ahkeraa ja hurskasta munkkia, jota sisäinen kuva Kristus tuomarista ja pyövelistä oli ahdistanut mielenterveyden rajoille.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:07
Raamatun tutkimus ja opettaminen veivät Martti Lutherin teologina lopulta katsomaan Golgatan tapahtumia.

Mitä merkitsee Kristuksen kärsimys, kuolema ja ylösnousemus ihmisen jumalasuhteelle? Miten ne vaikuttavat hänen asemaansa pelottavan kaikkivaltiaan Jumalan edessä?

Kuten hibernatus on muistuttanut, läntisen ja augustinolaisen perinteen pohjalta Luther tulkitsi Raamatun tekstiä lain ja tuomion näkökulmasta

Olihan hänen isänsä Hans halunnut hänestä lakimiehen. Isän ei olisi tarvinnut hävetä poikansa puolesta, Lutherista tuli kaikkien aikojen ihanin syntisten asianajaja kristillisessä kirkossa!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:10
Omatunto ja perkele syyttävät ihmistä, joka ei pysty kaikesta yrittämisestä huolimatta täyttämään pyhän Jumalan tahtoa.

Martti asianajaja tulee siihen oikeudenistuntoon Raamattu kädessä ja sanoo Vähän Katekismuksen välityksellä: tässä oikeudenkäynnissä sinulla on Puolustaja. Olet kyllä syyllinen, mutta sinun velkasi on maksettu. Sinä olet vapaa.

Et sen tähden, että ... itse asiassa et minkään muun tähden, kuin Jumalan itse toteuttaman maailman kaikkien ihmisten sovittamisen tähden Golgatalla.

Syntinen vanhurskautetaan yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:14
"Tämä luja kallio, jota me kutsumme vanhurskauttamisopiksi, on kaiken kristinopin keskeisin kappale, johon kaiken jumalallisen ymmärtäminen perustuu."

Toisin kuin puoli-pelagiolainen katolisen kirkon opetus, jossa ihmisen hyvät työt ovat ihmisen yhteistyötä pelastuksen asiassa Jumalan kanssa, Luther julisti, että vanhurskauttaminen on kokonaan ihmisen ulkopuolelta annettu.

Vanhurskauttaminen ei vain tule Kristuksesta, se on itse asiassa Kristuksen vanhurskaus, johon ihminen puetaan yksin uskosta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:21
Vanhurskauttaminen on siis kokonaan Jumalan teko. Ainoastaan uskon kautta. Sen tähden yksin usko täyttää kaikki lain teot.

Uskon kautta Pyhä Henki tuo Kristuksen ansiot ihmiselle ja hän pelastuu taivasten valtakuntaan.

Myös tämä usko on lahja Jumalalta.

Tämä on timantin tavoin loistavaa kirkasta teologiaa, jonka löytämiseen liittyy ns. tornikokemus.

Psalmien sanat ja Habakukin pieni sana olivat toinen salamanisku, jotka muuttivat Kristuksen kirkon ja musersivat renesanssipaavien maallisen ja hengellisen hirmuvallan.
MikkoL:
ratkaiseva ns. tornikokemus oli Lutherilla vuonna 1519 siitä alempana lisää.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:27
Wittenbergin opetuskaudella 1510-1522 tapahtui sitten täysi törmäys Lutherin oman kirkon kanssa.

Saksalainen dominikaani isä Johann Tetzel (1465-1519) oli saanut 1502 juhla-aneiden myynnin tehtävän ja vuonna 1509 paavi antoi hänelle inkvisiittorin arvon.

Paavi Leo X (1475-1521) syntyjään Giovanni di Lorenzo de' Medici, lähetti Tetzelin 1517 Saksaan myymään aneita Pietarinkirkon rakentamista varten.

Tetzel oli tehokas kauppamies, hän jopa laati hinnoitellun listan, jossa eri synneistä vapauttavasta aneesta vaadittiin sen vakavuuden mukaan erilaisia summia. Myös aneen voimassaolo aikaa säädeltiin, kuukausi tai kaksi...
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:32
Voidaan sanoa, että tämä Medicien italialiseen ruhtinassukuun kuulunut paavi ja lahjakas saksalainen anekauppias laukaisivat röyhkeydellään uskonpuhdistuksen Saksassa.

He myyskentelivät hopeasta ja kullasta Jeesuksen kallista armotyötä ja koska itse paavi oli huijauksessa mukana, kauppa kävi.

"Kun raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa" - siitä oli kiirastulen hienostelut unohtuneet, kyseessä oli itse asia, pelastuksen ja anteeksiantamuksen ostaminen rahalla kirkolta, joka oli sitä pyhiensä kautta Jumalalta tienannut Jeesuksen ohella yhteistyössä kuin pankkiholviin myytäväksi.

In Vollmacht aller Heiligen und in Erbarmung gegen Dich, absolvire Ich Dich von allen Sunden und Misserhalten und erlasse Dir alle Strafen auf zehn Tage.
Johann Tetzel
MikkoL: Kaikkien pyhien antamalla vallalla ja armolla sinulle annan anteeksi sinulle kaikki synnit ja rikokset ja vapautan sinut kaikesta rangaistuksesta kymmeneksi päiväksi
Johann Tetzel
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:37
Näet tuosta paavin tiaralla ja Pietarin avaimilla koristellusta 10 päivän armon osakkeesta kuvan

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Indulgence.png

Tätä voidaan pitää matalalle vajonneen ja korruptoituneen renesanssiajan kirkon synkimpänä dokumenttina.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:39
Psalmien kanssa aivan uusille ulapoille opiskelijoidensa parissa purjehtiva Luther otti lukua, sillä tuossa paperissa paavi asettui erittäin halpamaisella tavalla vastoin kaikkea sitä, mitä hän itse oli juuri oppimassa.

Luther ei vaiennut, vaan kirjoitti asiallisesti ja rauhallisesti 95 teesiä anekauppaa vastaan ja käveli yliopistokaupunkinsa kirkon etuovelle ja naulasi sen siihen.

Internetiä ei viellä oltu keksitty.

Yksi paperi, muutama pieni naula, saksankielinen vaikeatajuinen teologinen teksti.

Mikäs tuo on tämän maailman menossa, äkkiähän paperi palaa!

Mutta kun ei palanut. Kirjapaino oli keksitty.
MikkoL:
linnankirkon ovesta on kuva http://www.galenfrysinger.com/europe/wittenberg05.jpg
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:43
Teesit naulattiin Wittenbergin linnan kirkon oveen, jonka yläpuolella on kaunis mosaiikki Golgatan rististä, jonka juurella Maria ja Johannes polvistuvat.

Lokakuun 17. 1517 Martti Luther lähetti Mainzin ja Magdeburgin arkkipiispalle kirjeen, jossa hän valitti anekaupasta ja johon hän laittoi nuo 95 teesiä liitteeksi.

Melanchtonin mukaan hän naulasi teesit kirkon oveen samana päivänä.

Uskonpuhdistuksen päivää vietetään monissa maissa lokakuun 31.
MikkoL: tuossa on minun virheeni, kirje siis lähti ja teesit naulattiin 31.10. 1517
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:48
Luther kertoo itse ns. tornikokemuksestaan vuonna 1519

"Vorrede zu Band I der Opera Latina der Wittenberger Ausgabe. 1545" in vol. 4 of _Luthers Werke in Auswahl_, ed. Otto Clemen, 6th ed., (Berlin: de Gruyter. 1967). pp. 421-428.

olisiko joku niin hyvä ja ottaisi sen sieltä Luther CDltä tänne kaikkien luettavaksi.

Lutherin oma kertomus on erittäin tärkeä ja havainnollistaa, miten Jumalan Sana teki hänessä työtä.

kiitos avusta jo etukäteen!
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 06:50
Katolisella kirkolla on aneita vielä tänäkin päivänä. Minullakin niitä on yksi. Hankin kerran ulkomailta.

Synnin rangaistuksiin luvataan myönnytyksiä. Sekin on jo helpotus, kun kiirastulessa vietettyä aikaa saadaan lyhennettyä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:55
näin on, aneita ja hyvityspisteitä jaetaan taivaallisesta pyhien ansaitsemasta pankkiholvista kirkon auktoriteetilla.

kiirastuli on menettänyt pelkoaan kun ruumiillinen rangaistus on jäänyt oikeuslaitoksesta, mutta keskiajalla... uhh

niitä tosin ei tietääkseni rahasta enään saanu myydä Trenton konsiilin jälkeen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:58
kirkon sivuilta seuraava tieto:
Suomen luterilaisessa kirkossa vietetään sunnuntaina 4.11. uudistettua uskonpuhdistuksen muistopäivää. Päivä sijoitettiin jumalanpalvelusuudistuksen yhteydessä lähelle ajankohtaa, jolloin Luther naulasi teesinsä Wittenbergin linnankirkon ovelle.

Päivän tekstit liittyvät keskeisesti uskonpuhdistuksen sisältöön. Niiden joukossa on mm. Roomalaiskirjeeseen sisältyvä Lutherin uskontulkinnan ydin "Uskosta vanhurskas saa elää".

Kirkoissa kuultavan päivän psalmin 46 "Jumala on turvamme ja linnamme" pohjalta Luther kirjoitti kuuluisan virtensä Jumala ompi linnamme. Virsisuosituksiin kuuluu lisäksi kaksi muuta Lutherin virttä ja yksi Filip Melanchtonin käsialaa oleva virsi.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 06:59
Uskonpuhdistuksen päivä hävisi Suomen luterilaisen kirkon kalenterista kymmenkunta vuotta sitten rukouspäiväuudistuksen yhteydessä. Kun se nyt palautettiin, se sijoitettiin 22. sunnuntaille helluntaista eli mahdollisimman lähelle lokakuun loppua. Saksassa reformaation muistopäivää vietetään kiinteällä paikalla 31.10., mutta Suomessa päivä haluttiin sijoittaa sunnuntaille.

Martti Luther naulasi uskonpuhdistukseen tähtäävät teesinsä 31.10. eli pyhäinpäivän aattona. Luther ajoitti protestinsa kyseiseen ajankohtaan siksi, että aneita sielun pelastukseksi ostettiin paljon juuri pyhäinpäivän tienoilla. Pyhimysten uskottiin koonneen hyvien tekojen varaston, jonka ansiosta muutkin saivat syntejään anteeksi. Luther korosti, että ihminen ei pelastu hyvien tekojen kautta vaan yksin uskosta. (KT 1.11.2001 lp)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 09:07
pudottivat uskonpuhdistuksen päivän kirkkovuoden kalenterista.

no, toivat sen takaisin lähimpään sunnuntaihin.


rohkenen ajatella näin noista vuosista:

1517 teesit Tetzelin anekaupasta
1519 tornikokemus

Jeesus katseli tilannetta ja näki Lutherin syntymän ja lapsuuden, tämä kaveri oli valittu hommaan.

Annetaan ensin vähän laajempaa sivistystä kouluissa ja yliopistossa, maisteriksi asti.

Sitten juuri oikealla hetkellä, matkalla lakimiehen opin alkajaisiin, annettiin salama.

Ei jätetty luostariin yksin tutustumaan augustinolaiseen munkkiuteen vaan rakastava sielunhoitaja kulki rinnalla, vielä ei ollut aika vapauden.

Henki vei Roomaan katsomaan pyhän kaupungin menoa
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 09:11
Wittenbergissä sitten Pyhä Henki alkoi avata kirjoituksia toden teolla.

1517 oli eräänlainen koetus Lutherille, istu oppeinesi hiljaa ja annan ikkunan takana elämän sujua, tai tee jotain.

Tuo kaveri joka niitä myi paavin, "Kristuksen sijaisena maanpäällä", nimissä oli inkvisiittori.

Sanan täydessä merkityksessä.

Luther ei peläänyt vaan hän teki jotain.

1519 seurasi tornikokemus.

Sitä ennen kaveria oli koeteltu ja oli kestänyt koetuksen, uskaltanut, unohtaen oman kunniansa, yliopistouransa, professuurinsa ja eläkkeensä.

Ja enemmän vielä, hän teki inkvisition kauhuista huolimatta, jotka saivat Galileo Galileinkin vielä yli sata vuotta myöhemmin polvilleen.

Jumalan sana tähden.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 09:12
Jeesus on tarkka tekemisissään ja ajoitus pelaa.

Hän koettelee, vaan ei hylkää sitäkään, joka ei koetusta kestä.

Luther nyt kesti ja Jeesus Kristus muutti kirkkonsa suuren läntisen haaran hänen kauttaan.

Ja maailmanhistorian.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 09:22
1.
Jeesus on paimen, hän kanssamme käy,
armollaan kantaa, kun tietä ei näy.
Laumaasi suojele, Vapahtaja,
pelko ja ahdistus pois hajota.

2.
Jeesus on viinipuu uskollinen.
Elossa säilymme oksina sen.
Hedelmät rakkaus oksiisi luo,
Henkesi kuolleille elämän suo.

3.
Jeesus on valkeus kaikkeuden,
Herra myös tähtien kaukaisien.
Puhkaise pimeys syntimmekin,
johdata valoosi, armollisin.

4.
Jeesus on rauhamme. Voimana on
anteeksiantamus loppumaton.
Maailma kuiluissa pelkojensa
rauhaasi kaipaa ja rakkautta.

5.
Jeesus on alku ja Jeesus on tie,
kanssamme kulkee ja perille vie.
Sinua ylistää taivas ja maa.
Perillä kirkkosi riemuita saa.
MikkoL:
VK 177 Zoltan Doka 1982. Suom. Anna-Maija Raittila 1984. Virsikirjaan 1986.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 09:25
Zoltán Dókan teksti sitä vastoin avautuu helposti. Suurelta osin se rakentuu Johanneksen evankeliumin tallettamiin Jeesuksen "Minä olen" -sanoihin: "Minä olen hyvä paimen." "Minä olen viinipuu, te olette oksat." "Minä olen maailman valo." Neljäs säkeistö puhuu rauhasta, jonka vain Jeesus voi antaa: "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa." Viimeinen säkeistö vihdoin muistuttaa, että Jeesus sanoo olevansa "tie, totuus ja elämä".

Mitä virsi opettaakaan meidän Herrastamme: Hän on koko maailmankaikkeuden Herra, mutta hän on myös meitä lähellä, meidän elämämme, meidän rauhamme. Virren kirjoittaja sai toisinajattelijana kommunistien johtamassa maassaan kokea yksinäisyyttä. Mutta todeksi hän koki myös sen, mikä sekä aloittaa että päättää hänen virtensä: Jeesus kulkee kanssamme ja vie perille.

Tauno Väinölä
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 09:27
Aivan ihana virsi, ainoa tietääkseni omassa virsikirjassamme, joka selvästi sanoo että Jeesus on myös Andromedan linnunradan takana olevien linnunratojen Herra.

Hän on Jumala Jumalasta, valkeus valkeudesta

Medicien komeasta suvusta tulleella paavi Leo X ja inkvisiittori Johann Tetzelillä ei ollut koskaan mitään todellista mahdollisuutta pärjätä tämän Herran kanssa.

Mutta kyllä siitä kärhämä syntyi, kun Jumalan sana, etenkin siellä vanhat juutalaisen kansan Psalmit aukenivat
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 09:33
Jumala otti heidät pian pois

Anekaupan teesit lokakuun 31, 1517

Tetzel kuolee elokuun 11, 1519

Leo X kuolee joulukuun 1, 1521


Hänen kanssaan ei pelleillä
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 09:35
Tornikokemus on tapahtunut ennen kuin 1519, sanoo mm. Pinomaa.
MikkoL:
milloin Pinomaan mukaan?

olisiko sinulla tuo Lutherin oma teksti suomeksi, pelkään ruveta sitä itse kääntämään.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 09:39
Johann Tetzelin elämä romahti nopeasti 1517 jälkeen.

Mainzin kaanon ja paavin nuncio Karl von Miltitz (1490-1529) alkoi tutkia kaverin tilinpitoa, ja löysi hyvin paljon huomautettavaa, kavalluksia ja petoksia.

Tetzel säikähti ja vetäytyi Leipzigin dominikaaniluostariin, jossa kuoli 1519.

Mitäs Luther?

Martti lähetti Johann Tetzelin kuolinvuoteelle lohduttavan kirjeen, jossa sanoi ettei tämä yksin ollut anekauppaan syyllinen.

Kauniilla esimerkillään Luther osoitti, että kun sinut on armahdettu, jaksat olla armollinen muille kaltaisillesi syntisille.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 11:14
katselin tuossa pikkusen laajaa kansainvälistä Luther tutkimuksen bibliografiaa. (se todella on niin laajaa, että voisimme kutsua Luther tutkimusta omaksi tieteenalakseen)

Siellä on aika paljon kirjoituksia tietenkin pyhän Augustinuksen vaikutuksesta Lutheriin.

Toinen, joka on tehnyt Marttiin syvän jäljen on sisterssiläismunkki Bernhard Clairvauxilainen (1090-1153)

Tämä suuri Jumalan mies on vaikuttanut teologiallaan myös Johan von Staupitziin, Lutherin sielunhoitajaan.

Mainitsen tämän, koska olen niin paljon alleviivannut augustiinolaisuutta. Lutherin henkiseen ja hengelliseen elämään on ollut toki muitakin tärkeitä vaikuttajia.
 
 Kirjoittanut: Sepe, 08.06.2007 12:29
jormalla ane! {:-) minkäslaista syntiä silla saa anteeksi?
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 13:06
En nyt muista tarkkaan, minkä kirjan väliin sen laitoin, koska ostin sen Neuchatelin kaupúngissa kirpputorilta v. 1988.
Tyttäreni on luvannut kuolemani jälkeen plarata kaikki kirjat läpi ja poimia paperit talteen...
Yleensä ne on laitettu aiheensa mukaisen kirjan väliin...

(Ehkä hankin sitä ennen taloudenhoitajattaren, joka tekee saman ja arkistoi ne....)

Siinä sai helpotusta ainakin kiirastulessa odottamisesta. Se on se katolisten puhdistuspaikka, jossa vielä kuoleman jälkeen poltetaan kuonaa pois.

Sitten ane vaikuttaa hyvitystöihin, koska pappi jumalan puolesta määrää tekemään jonkun hyvitystyön. Ne on nyt tehty muuntorangaistukseksi, vähän niinkuin rikemaksu, esimerkiksi 100 aavemariaa.
Nyt voidaan hyvitystyö korvata...
---------
Juttelin just eilen erään kaverin kanssa joka tenttasi katolisen dogmatiikan kirjan. Sanaakaan ei ollut armosta siinä kirjassa, eikä mitään täällä puhuttua "Trenton takinkääntöä". Aion lukea sen saman. Härskiä tekemisen teologiaa.
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 13:16
Lutherin munkkiuden heng. korostaminen on samaa kuin Linnen oppilaiden papillisuus.
Useimmat olivat pappeja, ja vasta sitten botanisteja, vaikka papillisuus oli sekundääristä.
Se takasi tulot, se oli herrahissi. Kalmilla oli Turussa pastoraattinsa, samoin muilla.
Forsskål keskusteli Jemenissa juutalaisten kanssa siitä, miten Genesis heidän murteellaan alkaa bereshit elohim... tai sitten ei.

Jälkimaailma ei kuitenkaan yhdy siihen ajatukseen, että Kirkko auttoi Linnén oppilaita tekemään tiedettä ja systeemiä. Teologinen ja kirkko tosin toivat tietynlaisen ekonomisen infrastruktuurin, koska muuta ei ollut.

Venäjällä ei tällaista ollut, joten Elisabeth ja Katariina kutsuivat maahan valmiita neroja, saksalaisia ja suomalaisiakin ja näiden varaan suurilla summilla siunatun tiedeakatemian. Munkeista ja luostareista ei siihen hommaan ollut.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 13:32
"Lutherin munkkiuden heng. korostaminen on samaa kuin Linnen oppilaiden papillisuus."

Tuskin ontuvampaa vertausta voi enää löytää.

Aivan oikeasti ihmettelen, miksi itsestään selvä asia aiheuttaa tällaista henkistä kramppia?

En keksi muuta selitystä, kuin liian mustavalkoinen käsitys kirkon historian liikkeistä, kyvyttömyys nähdä laajempia kuvioita, Martti Lutherin omaa tuon ajan kirkon pohjalta nousevaa kontekstia.

Asioita katsotaan vain vanhemman Lutherin kirjoitusten pohjalta ja oletetaan, että evankeliumi valkeni hänelle ilman mitään valmisteluja.

Mutta mitäpä näitä olettamaan.

Martti Luther meni Erfurtin augustinolaisluostariin 1505 ja oli siellä kuusi vuotta.

Hän oli saksalainen munkki, joka sai voimakkaita vaikutteita teologiaansa augustinolaisesta perinteestä ja muistakin katolisen kirkon lähteistä.

Munkki Luther on katolisen kirkon uskonpuhdistaja, reformaattori.

Paavit pakottivat hänestä uuden kirkkokunan perustajan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 13:34
pitäisi jorman oppineena miehenä tietää, että Trenton konsiili on vastauskonpuhdistuksen konsiili.

Jos se ei mennyt perille silloin kun asiasta vähän puhuttiin, toistan vielä kerran.

Trentossa Rooman kirkko lakkais olemasta yleinen, katolinen, ja siitä tuli omaa uskoaan tunnustava kirkkokunta.

Tämä Trentossa muodostunut uskoa tunnustava ja omia katekismuksiaan kirjoittava paavin alainen kirkko on sittemmin laatinut useampia mariologisia ja papistisia dogmeja, joita mikään muu kirkkokunta ei ole hyväksynyt.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 13:40
sen sijaan Vatikaanin Toinen konsiili (1962-1965) paavi Johannes XXIII ja paavi Paavali VI aikoina on merkittävällä tavalla vaikuttanut Rooman kirkon teologiaan.

Asiantuntijoiden mukaan, esimerkiksi edesmennyt Helsingin yliopiston systemaattisen teologian professori Seppo A. Teinonen, ovat korostaneet Vatikaani II merkitystä ekumeenisille keskusteluille katolisten ja protestanttien välillä.

Trenton konsiilia (1545-1563) katoliset pitävät XIX ekumeenisena konsiilina. Se on eräs tärkeimpiä katolisen kirkon konsiileja ja vastasi uskonpuhdistuksen haasteisiin määrittelemällä ensimmäisen kerran opetusta vanhurskautuksesta ja pelastuksesta, sakramenteista, Raamatun kaanonista ja kirkon jumalanpalveluksesta.

Tämä on vastauskonpuhdistuksen konsiili ja sen asiakirjat ovat kauttaaltaan reaktiota reformaatioon.
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 13:42
"Te, jotka hengelliset olette, neuvokaa senkailtaista siveyden hengessä.."
----------
Jotakin minäkin olen ehkä Trentosta eli Tridentistä kuullut.

Puhun vain siitä, mitä rooman kirkon oppi on tänään.
Armoa ei ilmaiseksi anneta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 13:45
no se on hyvä että pidät vireillä keskustelua katolisen kirkon pelastusopista.

se selventää protestanttisen kirkon käsityksiä kuvaamalla mitä väkimäärältään maailman ylivoimaisesti suurimmassa kristillisessä kirkossa asiasta ajatellaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 13:48
jos asettaisimme jokaista miljoonaa ihmistä kohti yhden ihmisen, meillä olisi luterilaisten joukossa noin kuusikymmentä tyyppiä seisoskelemassa.

katolisessa ryhmässä olisi tuhat kuusisataa ihmistä.

harmi ettei evankeliumin sana saanut heidän pariinsa vapaasti levitä.

Mutta Jeesukselle he kuuluvat, niinkuin jokainen ihminen.

kaikki vain eivät sitä vielä tiedä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 13:49
voisi olla aiheellista tutkia tätä Pelagiuksen ja Augustinuksen asiaa edelleen

roomalais-katolista kirkkoa kutsutaan puoli-pelagiolaiseksi

luterilainen kirkko on juuriltaan taas augustinolainen
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 13:50
se on tavallaan reaktiota sille työlle, jota nyt on minua oppineempien toimesta tehty täällä.

jokainen voi sitten itse päättää, haluaako pelastua armosta vaiko koettaa pärjätä Jumalan edessä hurskaan elämänsä ansiosta.

Siinä on yksilöllisiä eroja.
Monelle meistä se ei ole onnistunut, joten täytyy tyytyä armoon.

--------
kunhan Patu ja kumppanit tulevat kesälomalta, voimme vaikka dogmatiikan oppikirjojen valossa vertailla kahta kirkkoa keskenään.
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 13:54
Jeesukselle ovat rakkaita kaikki. Molemmat ryövärit. Toinen heistä uskoi ja pelastui.

Kukaan ei Raamatun mukaan pelastu kuulumalla kirkkoon. Rooman piispallakaan ei ole ihan niin paljon valtaa, vaikka sanookin olevansa Vice-Christ.

Se olisi hankalaa, jos osa uskoisi paavalilaiseen tapaan ja osa roomalaiseen tapaan. Kaksi tietä taivaaseen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 14:04
no, onneksi Jumala ei ole asettanut sinua eikä minua toisten tuomariksi.

kukin seisoo Herran edessä sen mukaan mitä on saanut ja mitä on elämässään tehnyt, hyvää tai pahaa.
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 15:51
Minä odotan kutsua:

"Tulkaa minun Isäni siunatut, ja omistajaa se valtakunta, joka on teille valmistettu maailman alusta".

Kiitollisena yhdyn Lutherin sanoihin:

Äidin pitäisi olla kiitollinen, että Jumala ei ole ”jättänyt häntä paavilliseen eksytykseen, jossa meitä on opetettu rakentamaan tekojemme ja munkkien pyhyyden varaan ja pitämään ainoaa lohtuamme, Vapahtajaamme.. kauheana tuomarina ja tyrannina”
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 16:38
se näkyy myös siinä miten vaellat ja kirjoitat - iloisen huolettomasti!

emme saisi noin vain jättää Paavalin sanoja huomioimatta.
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 18:20
Luther on kauniisti selittänyt Paavalia. Luotan enemmän hänen luentoihinsa, jos raamatullisuutta haetaan.
 
 Kirjoittanut: Paletti, 08.06.2007 18:39
Jos nyt oikein ymmärrän, ymmärrän MikkoL:n tarkoituksen monissa teksteissään ja viesteissään kohdistuvan tarkkailuun kristityn kilvoittelun suhteen, ettei se ole mitä sattuu. Että Kristuksen valo voisi päästä loistamaan sisimmistämme lähimmäistämme kohtaan, evankeliumin hengessä. Vihollinen tekee työtään sen suhteen, ettei niin olisi. Uskon kuuliaisuus, tahdommeko sitä pitää ohjeenamme, tahdommeko olla kristittyinä Kristuksen lähettiläitä siinä pienessä, jossa voimme vai annetaanko sanan säilän kulkea omia polkujaan, ollenkaan miettimättä onko se oikeasta hengestä. Siitä hengestä, jota Jeesus haluaa. Että kaikki pelastuisivat.
 
 Kirjoittanut: Paletti, 08.06.2007 18:45
Ymmärrän myös oikein hyvin sen, että oppi on siinä mielessä tärkeä, että se kertoo, mitä evankeliumi on, mihin uskotaan eli tarkemmin keneen ja miten. Mikä on uskon ydin ja perusta.

Herra auta meitä rakkaudelliseen viestintään sen suhteen. Muuten olemme kuin helisevä vaski ja kilisevä kulkunen. Amen.
 
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 19:27
En osaa sanoa. Mutta, jos pappi juopuneena saarnaa raittiudesta, onko se uskottavaa?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 20:54
"Luther on kauniisti selittänyt Paavalia. Luotan enemmän hänen luentoihinsa, jos raamatullisuutta haetaan."

sanot tässä erittäin tärkeän asian.

jotenkin vaistosin tämän perusvireen jo aika kauan sitten, ensin Sepen pitkistä Raamatun lainauksista ja sitten muualta.

ihmettelin, kummastelin, koetin ymmärtää miksi raamattupiiri ei vedä.

ajattelin että koska kristillinen pelastava oppi ja ainoa tarpeellinen jo tiedetään, ei Raamattu kiinnosta. se vain sanoo sen, mikä jo tiedetään.

mutta annat tässä myös toisen näkökohdan, joka muistuttaa ortodoksisen ja katolisen kirkon tapaa sulkea Raamattu isien perintöön.

ne kuuluvatkin yhteen, mutta Martti Lutherin vapautti paljas Jumalan sana, jonka hän ahkeralla tutkimisella ja rukouksella lopulta kuitenkin aivan yllättäen kohtasi.
 
 Kirjoittanut: AnttiL, 08.06.2007 21:44
Ekumenian yksi suuri merkitys on siinä, että oppii näkemään oman hengellisen perintönsä vuosisataisen teologian historian eri haarautumien valossa. Tässä tarkastelussa löytää oman hengellisen identiteettinsä ihan uudelleen.

On sanottu, että ihmiset löytävät Raamatusta tasan tarkkaan sen, minkä he jo etukäteen tietävät. Se on pelottavaa. Raamatun sanan tulisi yllättää meidät yhä uudelleen. Olemmehan Jumalan lapsia, jotka tunnustavat, että meidän Jumalamma on suuri ja ihmeellinen.

Tarkoitus ei ole, että hylätään se, mikä on opittu ja mistä ollaan varmoja. Mutta opittukin asia ei voi jämähtää paikoilleen. Opittu Jumalan sanan totuus on monituhatsärmäinen timantti. Meille on kirkastunut timantin joku särmä, mutta siitäkin totuudesta on vielä paljon lisää opittavaa.

Kristitty ei saa tulla kylläiseksi, vaan Jumalan sanan nälkä on todellinen hengellinen tila. Siihen Jumala meitä auttakoon.
 Kirjoittanut: mama, 08.06.2007 22:05
"On sanottu, että ihmiset löytävät Raamatusta tasan tarkkaan sen, minkä he jo etukäteen tietävät. Se on pelottavaa."

Tuo on niin kovin totta. Ja taitaa olla pelottavaa, jos joku löytää sieltä jotain, mitä en tiedä. Silloinhan joudun miettimään asioita uudelleen ja se voi olla epämiellyttävää...
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 22:09
Martti Luther ei missään tapauksessa halunnut perustettavaksi hänen nimeään kantavaa kirkkoa.

Sen sijaan hän teki kaikkensa, että kansa saisi omalla kielellään tutkia hänelle niin rakkaaksi tullutta Raamattua ja että sen sana saisi elää jumalanpalveluksessa, sakramenteissa, opetuksessa ja hengellisessä laulussa.

Luther oli tornikokemuksen jälkeen myyty mies, hän oli rakastunut Raamattuun.

Sanan räjähdysvoimasta Ranskassa olen hieman kertonut ja hugenottien vaiheista siellä.

Nyt vietetään Mikael Agricolan 450 juhlaa, suomenkielen syntystäkin itsenäisenä kirjakielenä saamme kiittää pyhää Raamattua.
 Kirjoittanut: mama, 08.06.2007 22:10
Minusta on ollut aika huikeita nämä Luostari- ja Lutherpalstat. Sitä on kaiken ikää todellakin kuullut noita argumentteja, mitä jorma on meille aktiivisesti toistellut. Suomessa törmää katoliseen kirkkoon käytännössä niin vähän, etteí ole oikeastaan koskaan tarvinnut pohtia nuitakaan käsityksiä pohjiaan myöten, eikä ainakaan suhteuttaa nykyaikaan. Eipä ole muukaan yhteiskunta tällä hetkellä sitä, mitä se oli keskiajalla, eipä siis katolinen kirkkokaan. Eikä luterilaisuus ole nyt sitä, mitä se oli muutama sata vuotta sitten.
 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 22:13
haluan osaltani tehdä aivan selväksi kaikille nettiruukkulaisille, että kritiikkini ei suinkaan koske kaikkia.

täällä ovat monet tehneet merkittäviä huomautuksia Raamatun kohdista ja olen saanut itse oppia paljon uutta, iloitsen siitä erityisesti.

kaikki suorastaan nauttivat HaamuL typologisista teksteistä, jotka aukovat uusia uria omalla tavallaan ja ravitsevat Jumalan sanalla.

Monia muitakin esimerkkejä on.

Mutta sellaista oikein tulista jeshiva koulun tapaista väittelyä Raamatun sanan äärellä en yhtään pelkäisi, pistäisin, kuten sanotaan, kädet kyynärpäitä myöten ristiin kiitoksena keskustelujen saamasta uudesta suunnasta.

kaikki nämä tarinani täällä tähtäävät samaan, että Raamattu otettaisiin käteen raikkaana ja mielenkiintoisena, Elämän sana joka on Kristus Jeesus itse meidän keskellämme, suussamme ja sydämessämme ja ajatuksissamme ja rukouksissamme, kaikessa arjen elämässä ja juhlassa.
 Kirjoittanut: jorma, 08.06.2007 22:15
"On sanottu, että ihmiset löytävät Raamatusta tasan tarkkaan sen, minkä he jo etukäteen tietävät".
---------------
Niillä, jotka nyt ovat halunneet pitää tästä luterilaisesta tunnustuksesta kiinni, on kehitys ollut päinvastainen.

Hyvin monin paikoin Raamatun tulkinta on mennyt kokonaan uusiksi.
Se on tuonut epävarmuutta ja pelkoa.

On alkanut kysymysten ja etsinnän aika.

Sen jälkeen on löytynyt uusi perusta. Jonkun mielestä se voi olla epäilyttävää - kenties ivan aihekin, mutta asianomaiset itse ovat tunteneet astuvansa Kristus-kalliolle.

Ehkä tällainen epävarmuus ja ahdinko tekisi hyvää kaikille. Kallion arvostus kasvaisi.

 Kirjoittanut: MikkoL, 08.06.2007 22:24
en ivaile dogmaattista Raamatun lukua ja tiedän, että se on hyvin yleistä kristittyjen parissa.

tietynlainen Kristus kallio täytyy olla, kuten tuossa edelläkin ovat sanoneet.

ongelma on siinä, että ei lueta niinkuin on kirjoitettu eikä syystä tai toisesta oikein vaivauduta tutustumaan itse Kirjoituksiin.

Opetuslapsilla oli etuoikeus kulkea Jeesuksen seurassa Israelin vuorilla ja laaksoissa, kylissä ja kaupungeissa.

Meillä on etuoikeus vaeltaa Raamatun kanssa Israelin vuorilla ja laaksoissa, kylissä ja kaupungeissa ja sitten seurata mitä tapahtui kun Sana lähti valloittamaan maailmaa.

Kun se on valloituksen tehnyt tulee maailmanloppu. Aamen.

No comments:

Post a Comment