Wednesday, October 12, 2011

Luostari (3)


Otsikko: Luostari (3)
Viestejä yhteensä: 100
Keskustelu aloitettu: 06.06.2007 08:47
Viimeisin viesti: 06.06.2007 18:35

 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 08:47
Evankeliset Maria sisaret
on saksalainen järjestö, eivätkä siihen kuuluvat sisaret todellakaan ole Kaiserwerthin diakonissoja.

(en tiedä mistä tällainen ajatus tuli jormalle)

Monen vuoden jälkeen kaksi suomalaista naista lähti sieltä ja kirjoitti kokemuksistaan koskettavan kirjan:
Marianne Jansson & Riitta Lemmetyinen: Kun luostarin muurit murtuvat

samalla tavalla kuin Luther oli augustinolaisessa koulussa, Marianne ja Riitta olivat äiti Basilean koulussa ja ei ihme, että heidän perustamansa Akasia säätiön web sivulla on vapaa Lokki Joonatan ja sanat Vapauteen...
Kasvuun!

http://www.kolumbus.fi/akasia/
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 08:48
Näillä kahdella on nyt Suomessa paljon työtä "uskonnon uhrien" parissa ja heidän evankelinen sanomansa tavoittaa monia.

Akasia-säätiö
Aidasmäentie 35 A, 00650 Helsinki
puh. (09) 728 4790 klo 10-16, fax (09) 728 3729
sähköposti: akasia@kolumbus.fi
pankkiyhteys: Sampo 800016-71257633
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 08:51
Rohkenen verrata tätä joidenkin esikoislestadiolaisesta henkisestä luostarista ja Siionin muurien takaa vapautuneiden suomalaisten kokemuksiin.

Ei ole minkäänlaista halua takaisin tuohon kouluun, mutta sen kautta Jeesuksen usko ja evankeliumi ovat tulleet paljon rakkaammiksi kuin ne olisivat ilman tuota koulua.

Ihmiset ovat yksilöitä, ja Herra hoitaa jokaista ainutlaatuisella tiellä kohti taivasta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 08:58
tämäkään palsta ei ole varsinaisesti ajateltu Sepelle, hänellä on oma tyylinsä ja omat palstansa, minusta näin on hyvä. käy välillä täällä varmuuden vuoksi potkaisemassa!

nimimerkki jorma vie heitoillaan esittämääni asiaa vahvasti eteenpäin ja kehittää keskustelua vaikka ylimielisen ivallisuuden läpi on joskus vaikea nähdä. minusta hänen haasteensa ovat periaatteessa tärkeitä ja puuttuvat olennaisiin kohtiin.

hyvä esimerkki on Luther keskustelussa Staupnitzin rooli, joka ehkä kehittyi vähän toisin kuin hän aluksi ajatteli, mutta vei todella mielenkiintoiseen alueeseen uskonpuhdistajan hengellisissä vaiheissa.

kritiikki on tervetullutta sillä pyhitys tulee olemaan vankka teema!
 
 Kirjoittanut: Olli, 06.06.2007 09:01
Sepellä ja Jormalla on Mikko-fobia.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:01
"Valamo on Heinävedellä sijaitseva ortodoksinen munkkiluostari. Viimeisten vuosikymmenien aikana siitä on kehittynyt Suomen merkittävin ortodoksisen kulttuurin keskus.

Luostarin veljestö elää hengellistä yhteisöelämää, joka pohjautuu ortodoksisen kirkon askeesin perintöön. Vanhan perinteen mukaan luostarin tulee elättää itse itsensä. Valamon pääelinkeino on nykyisin matkailu: luostarissa käy vuosittain yli sata kuusikymmentä tuhatta vierailijaa ja kaikki matkailusta saadut tuotot käytetään suoraan luostarin ylläpitoon ja kehittämiseen.
Piipahtamaan tai yöpymään voi tulla ympäri vuoden."
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 09:02
Mikko voisitko panna sen oven kiinni? Sieltä kolosta kuuluu ikävä kolina!

Luostarissa pitää nimenomaan hiljentyä, etkö tiennyt sitä?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:03
"Luostari on siellä kilvoittelevan veljestön koti. Vieraalle Valamo on puolestaan monien mahdollisuuksien paikka. Monet tulevat luostariin hiljentymään ja osallistumaan sen päivittäiseen jumalanpalveluselämään. Vähintään yhtä monet viettävät luostarissa aikaa esimerkiksi ulkoillen tai nauttien perheen tai ystävien seurasta. Nykyisin luostari on myös suosittu juhla- ja kokouspaikka.

Luostariin ja sen jumalanpalveluksiin ovat lämpimästi tervetulleita kaikki vieraat vakaumukseen katsomatta.

Lämpimästi tervehtien
Arkkimandriitta Sergei
Luostarin johtaja"

http://www.valamo.fi/
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 09:04
Toista se on meillä vapailla Jumalan lapsilla, täältä kuuluu aina melu, me tanssimme
"Tsiisus" tansseja, ja ilo on katossa korkealla.
Kiitos Jeesus, hallelujaa!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:05
Sen sijaan että puntaroisimme teoriassa luostarien merkitystä, olen ottanut kolme esimerkkiä itä-rajamme tuntumasta, joista Lintula ja Valamo ovat useimmille suomalaisille tutut.

Hengellistä harjoitusta tasapainottaa opiskelu ja käytännön työ, Herran viinitarhassa tietenkin!

Valamon luostari on suomalaisen ortodoksian keskus. Se on avoin suuri maatila eikä muurien suojassa oleva rakennus.

Tulevaisuuden historian tutkijoille tämä muurien puuttuminen tulee kertomaan, että Suomessa oli vielä 1900-luvulla suhteellisen turvalliset olot ja kristityt saivat vapaasti harjoittaa uskontoaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:06
Lainaan edelleen Valamon sivulta:

"Perimätiedon mukaan Valamon luostari on perustettu 1100-luvulla, viimeistään 1300-luvulla. Sen perustajaisinä kunnioitetaan kahta Valamon saarella kilvoitellutta pyhää, Sergei ja Herman Valamolaista.

Luostarin pitkään historiaan mahtuu sekä voimakkaan kasvun että vaikeiden koettelemusten leimaamia ajanjaksoja. Ensimmäinen todellinen kukoistusvaihe ajoittuu 1500–luvun loppupuolelle. 1600-luvun alussa luostari tuhottiin puolestaan niin perusteellisesti, ettei Valamossa ollut luostaritoimintaa yli sataan vuoteen."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:07
Luostarin uusi nousu alkoi Pietari Suuren vuonna 1716 antamasta määräyksestä rakentaa Valamo uudelleen.

1700-luvun lopulta 1900-luvun alkuun luostarissa elettiinkin varsinaista kulta-aikaa sekä hengellisesti että aineellisesti: rakennustyöt käynnistänyt igumeni Nasari ja hänen työtään jatkanut igumeni Damaskin loivat Valamosta todellisen suurluostarin, jonka pääluostaria ympäröi kaksitoista skiittaa eli sivuluostaria.

Maatalouden varassa elävässä luostarissa toimi myös monia käsityöverstaita ja kuuliaisuustehtävissä ahkeroivan veljestön hengellinen elämä kukoisti perinteisen ohjaajavanhusjärjestelmän tukemana. Runsaslukuisimmillaan veljestö oli vuonna 1913, jolloin siihen kuului peräti 359 munkkia ja 562 noviisia.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:08
Ensimmäinen ja toinen maailmansota vaikuttivat kuitenkin dramaattisesti luostarin vaiheisiin. Suomen ortodoksisen kirkon alaisuudessa toiminut luostari evakuoitiin helmikuussa 1940 ja noin 200-henkinen veljestö löysi uuden kodin Heinäveden Papinniemestä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:08
Seuraavina vuosikymmeninä luostarin jatkuvuus oli uhattuna veljestön ikääntyessä ja harventuessa vääjäämättömästi. 1970-luku osoittautui kuitenkin luostarin uuden kasvun alkusoitoksi. Luostarinmäelle rakennettiin uusi kivikirkko ja veljestöön alkoi saapua uusia kilvoittelijoita. Myös luostarin pääelinkeino muuttui matkailun lisääntyessä. Tänään luostari on noin kymmenhenkisen veljestön kilvoittelupaikka, Suomen merkittävin ortodoksisen kulttuurin keskus ja suosittu matkailukohde.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:12
Napakka historia pähkinänkuoressa, jonka lyhyen tekstin takana on valtaisa historia ihmisten elämää ja kirkon vaiheita Laadogalta.

Vanhan Venäjän aikaa, Iivana Julma, Pietari Suuri, Stalin ja kipeä suomalaistuminen.

palstan linjan mukaan rohkenen pitää tätä lausetta hieman harhaanjohtavana
"perustajaisinä kunnioitetaan kahta Valamon saarella kilvoitellutta pyhää, Sergei ja Herman Valamolaista."

En nimittäin usko, että luostari "perustettiin" näin, vaan että nuo kaksi asettuivat Valamon saarelle ja heidän ympärilleen ja muistonsa varaan alkoi kehittyä yhteisö, josta kasvoi lopulta pieni luostari.

voin olla väärässä, mutta noin se aika usein on tapahtunut.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:13
Reipas intiaanitanssi voisi tietysti heti alkaa väitteellä, että nuo kaikki lähes tuhat vuotta Valamossa kokoontuneet ovat Jeesuksen armon hylänneitä omanvanhurskauden tavoittelijoita.

Jokohan tuo lause alkaa asettua oikeaan perspektiiviin, aitoa uskonnollista rasismia ja väärin käsitettyä luterilaisuutta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:16
Pieni testi lukijalle, Valamon sivuilla on lyhyt selitys ortodoksisesta luostariperinteestä:

"Ortodoksinen luostariperinne ulottuu Konstantinopolin ja Kreikan Athos-vuoren kautta Lähi-itään ja Egyptin autiomaihin. Athoksen luostareista ensimmäiset kreikkalaiset munkit saapuivat Novgorodiin ja Karjalaan mahdollisesti jo 900-luvulla. Yksi näistä oli pyhittäjä Sergei, joka matkasi Kiovan ja Novgorodin kautta Laatokan järvelle ja asettui ensimmäisenä kilvoittelemaan Valamon saareen."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:17
"Kaikkien ortodoksikilvoittelijoiden elämää yhdistävät samat vuosisataiset säännöt kilvoittelivatpa he sitten erakkoina, muutaman hengen kilvoituspaikoiksi perustetuissa skiitoissa tai yhteiselämäluostareissa. Erakkoelämän säännöt loi luostarilaitoksen perustajana tunnettu pyhä Antonios Suuri (251-356). Yhteisöelämän säännöt laati puolestaan pyhä Pakomios Suuri (286-346). Ortodoksisen luostarilaitoksen varsinaisena kulmakivenä pidetään pyhän Basileios Suuren (330-379) säädöksiä."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:22
Mikä testi?

1. "Ortodoksinen luostariperinne ulottuu Konstantinopolin ja Kreikan Athos-vuoren kautta Lähi-itään ja Egyptin autiomaihin."

2. "Erakkoelämän säännöt loi luostarilaitoksen perustajana tunnettu pyhä Antonios Suuri (251-356)."

3. "Yhteisöelämän säännöt laati puolestaan pyhä Pakomios Suuri (286-346)."

Jos olet seurannut tekstiä, ajattelet "no niin tietenkin".

Henkilöniminet ja vuosiluvut eivät ole niin outoja, ja voisit itse asiassa kertoa niistä lisää.

Tiedon jakamisesta nettiruukussa on silloin ollut hyötyä kristitylle, joka katselee avoimin silmin Jeesuksen Kristuksen ihmeellistä ekumeenista, koko maailmaan ja uskomattoman syvälle historiaan ulottuvaa kirkkoa.

Jumalan temppeli ihmiskunnan keskellä. Mikä rakennus, mitkä kivet!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:32
koska olen pitkästi lainannut Valamon omaa tekstiä täällä sen sijaan että kirjoittaisin sen omin sanoin uudestaan, sallittaneen pieni mainoskatko

Valamon punainen, valkoinen, vaeltaja, sininen, kuohuviini, jälkiruokaviini:

Valamon viiniherman!

http://www.valamo.fi/
viiniherman/index.php
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:39
Eikö olekin melkoinen linkki, Paavali Teebalaisesta Heinäveden Papinniemeen!

Jumalan temppelin kaunis kaari. Jumalan kansan vaellusta halki historian.

1.
Maa on niin kaunis,
kirkas Luojan taivas,
ihana on sielujen toiviotie.
Maailman kautta
kuljemme laulain,
taivasta kohti matka vie.

2.
Kiitävi aika,
vierähtävät vuodet,
miespolvet vaipuvat unholaan.
Kirkasna aina
sielujen laulun
taivainen sointu säilyy vaan.

3.
Enkelit ensin
paimenille lauloi,
sielusta sieluhun kaiku soi:
Kunnia Herran,
maassa nyt rauha,
kun Jeesus meille armon toi.
MikkoL:
VK 30 Bernhard Severin Ingemann 1850. Suom.
Hilja Haahti 1903.Virsikirjaan 1986.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 09:40
Aika kepeällä kommentilla se Solovetskin kalastajien kohtalokin sivuutettiin. Sukupolvien ajan asutulle.
"Pyhät miehet" tulivat saarelle "pyhittymään" kuin Puna-armeija Viroon. Luotiin kansalle käyttäytymismalleja, joissa ei vieläkään näy nöyryys.

Luostarien kulttuurimerkitys näkyy pienenä niissä maissa, joissa luostareita on ollut.

Saksasta, Alankomaista ja Pohjolasta ne lakkautettiin, ja näissä sivistys ja koululaitos nousivat ylivertaiselle tasolle.
Italian kansanopetus yskii vieläkin, Espanja ja Portugali on saatu jaloilleen protestanttisen Euroopan rahoilla.

Kreikka on aika primitiivinen, sitä ei voi kieltää. Hallintokulttuuriltaan ja kansan sivistystason puolesta. Romaniasta ja Bulgariasta ei kannata juuri puhua. Eikä vika ole vuosissa 1945-1989.
Pitkä turkkilaisvalta selittää osan.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 09:43
Sepellä ja Jormalla on Mikko-fobia. (Olli)
-----
Tämä on varmasti parasta mihin sinä pystyt.
Kiitos siitä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:43
Lintulan Pyhän Kolminaisuuden luostari
Honkasalontie 3
79830 PALOKKI

"Feodor Petrovits Neronov ja Larissa Aleksejevna lahjoittivat Karjalan kannakselta, Kivennavan pitäjän Lintulan kylästä omistamastaan 360 hehtaarin suuruisesta maatilasta 150 hehtaaria, jossa viljelty pinta-ala oli 60 hehtaaria. Vuonna 1894 rakennettiin heidän toimestaan paikalle puukirkko. Venäjältä Moksanin kaupungista, Kazanin naisluostarista saapuivat ensimmäiset kahdeksan luostarisisarta.
Yhdistyksen ensimmäiseksi johtajattareksi arkkipiispa Antoni asetti nunna Smaragdan vuonna 1895."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:44
"Samana vuonna vihittiin rakennettu kirkko. Rakennustyöt jatkuivat ja paikalle nousi kolmikerroksinen päärakennus ja talo, jossa sijaitsi mm. huone luostarin rippi-isää varten. Näitä ennen oli rakennettu tarpeelliset karja- ja muut ulkosuojat. Vuonna 1905 arkkipiispa Sergei muutti yhdistyksen yhteiselämää noudattavaksi naisluostariksi. Sisariston kokonaisvahvuus oli noussut kolmeenkymmeneen.

Vuonna 1911 avattiin Pyhän Synodin toimesta orpolapsille tarkoitettu venäjänkielinen lastenkoti ja sen yhteyteen koulu. Lapsia koulussa oli kolmekymmentä. Lisäksi koulussa kävi läheisen asujaimiston lapsia.
Näin luostaria perustettaessa esitetty toivomus toteutui käytännössä."
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 09:44
"Mikkola" "Mikkola" "Mikkola"...

Nettiruukku on nykyisin vähän samanlainen, kun lukisi Kekkosen ajan vaalilipukkeita. Eikös sielläkin lukenut että Kekkonen Kekkonen Kekkonen...

Mielestäni tämä foorumi pitäisi palauttaa keskustelupalstaksi jälleen. Mitenkähän me saisimme tämän Mikko veljen palautettua muiden opettajan pukilta
"yhteiseen ymmärrykseen".

Kohtuus kaikessa Mikko :-)
Alkaa ihan oikeasti etomaan tällainen vääränlainen palstankäyttö.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:45
Lintulan naisluostari on siis varsin nuori eikä sillä ole Valamon mahtavaa perinnettä takanaan.

Se antaa ortodoksinaisille mahdollisuuden omistautua luostarielämään Suomessa.

Jos liikut Savossa kesällä, pistä muistiin

"Luostari on päivittäin avoinna vierailijoille kesäaikana 1.6.-31.8, toukokuussa ja syyskuussa tarvittaessa. Tällöin luostarissa vierailijoita palvelevat kahvio, matkamuistomyymälä, majoitustilat 12 hengelle ja opastus ryhmille sopimuksen mukaan.

Jumalanpalvelukset:
Arkisin: klo 6.00 ja 17.00 (kesäaikana klo 18.00)
Lauantaisin ja sunnuntaisin, juhlapäivinä: klo 8.00

Jumalanpalvelukset ovat avoimia vierailijoille."
 
 Kirjoittanut: hibernatus, 06.06.2007 09:47
Olisi jännä päästä käymään Heinäveden Valamossa ennen vanhasta Valamosta tulleiden munkkien kuolemista (ja ennen kuin luostarista tuli "turistien puuhamaa"). Tilanahtaus on mahtanut olla valtavaa, kun parisataa asukasta on tungeksinut muutamassa silloin olemassa olleessa rakennuksessa. Parin päivän kuluttua muuten pääsen pariksi yöksi noiden sen ajan munkkien huoneisiin. :)
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 09:50
Maria-sisaret eivät edusta minusta mitään.
Yhtä hyvin voidaan ottaa puheenaiheeksi Davidin Oksa-lahko Teksasista ja puolustella sen avulla "hiljentymistä ja askeesia".

Luostarilaitokseen kohdistuva kritiikki on kokonaan hengellistä.
Perkeleen keksintö saada ihmiset luulemaan, että he sillä tavalla elämällä paremmin kelpaavat Jumalalle.

Atos-vuoren yhteisö.
Äijät elävät luonnon vastaisesti, ja etteivät pyhät ajatukset hetkeksikään heltiäisi, ei alueelle saa tuoda edes kanaa tai uuhta.
Sairasta. Kamalaa eksytystä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:53
ettehän te jorma, Sepe ja Patu minua pilkkaa kun sanotte autiomaan isiä ja luostaria perkeleen työksi.

en minä ole ortodoksi enkä munkki ja elän avioliitossa siviilielämää.

sen sijaan te pilkkaatte ajattelemattomasti Jeesusta Kristusta itseään, joka on näidenkin kristittyjen sovittaja ja pelastaja, pyhällä verellään heidät Golgatalla lunastanut Isälle Jumalalle.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 09:55
Luoda sitten Staupitzin augustinolaisista joku positiivinen merkitys Lutherille, on aivan historiatieteen vastaista.


Yhtä hyvin voitaisiin mainostaa,
että kommunistipuolue oli Neuvostoliitossa tarpeellinen siunauksen lähde.

Säveltäjä Sostakovitsh liittyi puolueeseen, koska se oli eräänlainen herrahissi yhteiskunnassa. Välttämätön pakko.

Samanlainen merkitys oli veljeskunnilla keskiajan Euroopassa, mutta se ei sinänsä tarjoa mitään luostareiden syntyyn
oikeuttavaa todistetta.

Olosuhteet luovat ratkaisuja, eivät ratkaisut lähtökohtana olevia olosuhteita.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 09:55
taivaallisen suitsutuksen tuoksu, hartaat rukoukset ja ylistys pyhälle Kolminaisuudelle nousee joka päivä Valamosta ja Lintulasta kohti Jumalan taivasta.

Herra johdatti heidät tänne Suomeen turvaan ja on antanut uuden alun.

Minä kiitän heistä ja siitä siunauksesta, joka heidän kauttaan vedetään Suomen kansan ylle, ja toivon, että he rukoilisivat esirukouksissaan myös minun ja perheeni puolesta.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 09:56
Kerros meille, miten sinulla on tuo askeesin ja paastoamisen ihanne toteutunut, kun sitä niin innolla suositat autuuden perustaksi.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 10:00
Sepe oli kirjoittanut tällaisen:

"Mun miälest noi kaikki Mikon populistiset jutut voi, ja pitääkin jättää ihan omaan arvoonsa.

Asiaakin on tietenkin välissä, mutta hänen juttunsa eivät pysy missään raameissa, niin että hänen kanssaan voisi keskustella mistään asioista.

Sen turhempaa kiistelyä ei taida tässä maailmassa olla, kun kiistely Mikon kanssa on. Se ei mielestäni hyödytä ketään, eikä siitä tunnu tulevan loppua.

Paras on jättää kaikki viestit lukematta, hän itseriittoisena kykenee kyllä keskustelemaan itsensäkin kanssa, - useita kuukausia yhtä mittaa".
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 10:00
"kun sitä niin innolla suositat autuuden perustaksi."

tulemme aiheen kehittelyssä vielä tähän ilmeiseen väärinkäsitykseen, että munkit kokisivat askeesin autuutensa perustaksi.

vain asiaan lähemmin tutustumalla on mahdollista tuollainen perusteellinen väärinkäsitys oikaista.

totta kai monet erehtyvät ja eksyvät.

niin teet sinäkin.

mutta Herramme tietää, mistä meidät on tehty, ja hoitaa rakkaudella ja kärsivällisyydellä kotiin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 10:04
Sepe tahtoo taas olla nettiruukun operaattori, bannata, sulkea ulos, kieltää keskustelun.

kuka hänet on siihen tehtävään asettanut? hän itse, tietenkin. sana on vapaa.

jorma toimii perinteisesti erotuomarina, viheltää pilliä niin että kauas kuuluu. valitettavasti joskus hieman epäviriesesti eikä aina pelin sääntöjen mukaan.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 10:08
Tee sinäkin, Mikko, parannus.

Tällaiset katkerat syytökset eivät ole sopivia.
 
 Kirjoittanut: hibernatus, 06.06.2007 10:09
"Perkeleen keksintö saada ihmiset luulemaan, että he sillä tavalla elämällä paremmin kelpaavat Jumalalle." (Jorma)

En tiedä, valkeneeko koskaan, vaikka miten selittäisi, mutta maman vertaus isästä, joka kärsivällisesti jaksaa selittää murrosikäiselle pojalleen yhä uudelleen ja uudelleen, loi jonkinlaista uutta intoa.

Luostarielämässä kyse ei ole siis lainkaan mistään tuollaisesta, tai ainakaan ei pitäisi olla. Elämä Kristuksen yhteydessä merkitsee halua antaa jatkuvasti itsensä uhriksi Jumalalle. Se voi tapahtua yhtä hyvin perheellisenä kuin perheettömänäkin, mutta Paavalin mukaan se tapahtuu parhaiten naimattomana. Toisaalta myös luostariyhteisö on eräänlainen perhe. Joka tapauksessa siis luostariin meneminen on seurausta haluasta ja kaipauksesta päästä yhä lähemmäksi Jumalaa, minkä ihminen kokee tapahtuvan helpoiten luostarissa, jossa sille on luotu hyvät puitteet. Ehkäpä tuossa Jorman kuvitelmassa on taustalla läntinen kieroutunut ansio-oppi...
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 10:27
Päivän sana on Room. 11:33:

Kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus, kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa!

Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä!

-----------
Raamatusta suurin osa on hidasta ja työlästä vaellusta Jumalan valitseman kansan kanssa läpi sen historian

Mekö halveksisimme Jumalan Jeesukselle antaman kansan vaelluksen seuraamista läpi sen historian?

"Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä!" Aamen
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 10:49
Ymmärrän, että Hibernatus haluaa selittää asian parhain päin.

Maman lausuntoja tullaan muutenkin pätevämpien toimesta vielä tutkimaan.
Saadaan oikein virallista tietoa siitä, onko joku idiootti vaiko ei.
Ehkä ylläpitokin tulee saamaan ohjeita.

Minulle nämä sivistyssanat ovat vähän vaikeita, mutta oletin sen tarkoittavan jotakin henkisesti vajaamittaista tai vammaista.

Katsotaan sitten asia loppuun asti. Edesmennyt saarnaajakin näytti paperilla, ettei hän ole kalkkeutunut.

Urheilua se ei ainkaan ruotsin sanakirjan mukaan tarkoittanut.

Ikävää, että ylläpidon aikaa tulee myös tuhraantumaan näin kesäaikaan.

PYYDÄN ETTÄ VASTAAVA TOIMITTAJA OTTAA MINUUN YHTEYTTÄ. osoite on tiedossa.
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 11:01
Ohhoh! Joko mysky nousee ja sota alkaa?

Pannan kesäksi kiinni ja mennään laitumille lepäämään, katsotaan sitten uudelleen syksyllä.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 11:13
Ei, katsotaan aivan rauhassa, onko idioottia vai onko kenties imbesiili (taas sana ulkomaaksi). Nähdään, kuka on oikeassa.
----------------
Olen itse varma, että asiassa ja kritiikissä olen ollut oikeassa.

Minua on häirinnyt tämä keskustelun barbarisointi. Sen täytyy olla tahallista.
TArkoitus ei ole keskustella. En usko että akateemisesti korkealle sivistynyt hlö tahallaan hylkää kaiken, mitä on kuullut metodeista.

Jos puhutaan jonkun kirkkokunnan harhaopeista, kysytään onko Paavin rukous oikea tai pääseekö paavi taivaaseen ja muuta sellaista, joka ei lainkaan kuulu asiayhteyteen.

Jos puhutaan jonkun gerontikkolegendan raamatunvastaisesta sanomasta (Haamul ja Patu esittivät analyysin), puhutaan siitä, että koptit heitä arvostavat.

Lapinvanhimpien kirjeet ja opetukset voidaan kyllä leimata pimeiksi, vaikka suuri joukko (tosin kopteja nuorempi) ihmisiä heitä pyhinä arvostaa.

Ei mitään asiallista tieteellistä otetta.
Kaikki yhtä ja samaa hämärtämistä.
Tiukan paikan tullen kollega silittää rypyt.

Tavattoman valheellista.
MikkoL:
pilli vihelsi taas, erotuomari antoi keskustelun metodin arvioinnin -0 kun ei alempaa voi antaa
 
 Kirjoittanut: Olli, 06.06.2007 11:33
En voi olla kuvittelematta
näitä keskusteluja "live"-tapahtumana...
Minkälainen tilaisuus se olisikaan
kun oltas kaikki jonku (vaikka
meidän) olohuoneessa ja
käytäs siellä näitä keskusteluja.
Ilmeet, eleet, äänenpaino...
Pysyisköhän kahvi kaikilla
kupissa.
MikkoL:
osta Olli huviksesi yksi Asterix ja Obeliski R-kaupasta ja katso miten siellä gallailaiskylässä asioita käsitellään. ei tarvitse koettaa kuvitella mielessä... joo, ei pysyisi kahvikuppi kädessä :-)
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 11:43
"Jos puhutaan jonkun gerontikkolegendan raamatunvastaisesta sanomasta (Haamul ja Patu esittivät analyysin), puhutaan siitä, että koptit heitä arvostavat."

a. "gerontikkolegenda": alentavassa sävyssä käytetty ilmaus, kielteinen ennakkoasenne

b. "raamatunvastaisesta" sanomasta: tämä on olennainen kysymys, jota lähestyn perusteellisesti luostarilaitoksen kautta, koska lyhyet viestit ovat hyödyttömiä

c. "HaamuL ja Patu esittivät analyysin": kumpikaan arvostamani nettiruukun kirjoittaja ei ole Gerontikonia vielä lukenut, he esittivät asiasta mielipiteen, eivät analyysiä.

d. "koptit heitä arvostavat": nimimerkki Patu leimasi Gerontikonin helvetistä tulevaksi. Tähän on vaikea vastata muuta kuin kertomalla, että hän heittää helvettiin kokonaisen kirkkokunnan, jonka keskuudessa nämä kirjoitukset ovat syntyneet ja joka niitä arvostaa.

Koetin vihjata hänelle että tutustuisi hieman Egyptin koptikirkkoon ennenkuin tuomitsee kadotukseen.

Sarvipäitä nettiruukussa on paljon, mistähän se perinne juontuu esikoislestadiolaisessa kristillisyydessä?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 11:48
"katkerat syytökset"

jorma, minä en ole ollenkaan katkera, muistan kuinka vetosit taivaalliseen Isäämme että asiat selviäisivät, se oli kauniisti tehty.

itse asiassa tämä on minusta erittäin mielenkiintoista ja vauhdikasta menoa, ihmiset ottavat uskonasiat vakavasti ja sanovat suoraan mitä ajattelevat sen sijaan että hurskasteltaisiin.

ne ajatukset vaan joskus vähän yllättävät...
 
 Kirjoittanut: Rode, 06.06.2007 12:00
Kirjoitit MikkoL: "Ihmiset ovat yksilöitä, ja Herra hoitaa jokaista ainutlaatuisella tiellä kohti taivasta."
Olen samaa mieltä.

Minulle tuli mieleen, että kiivaimmat keskustelukumppanisi voisivat olla vaikka vanhoja koulukiusaajia :-) jotka eivät pysty hyväksymään erilaisuutta. He ärsyyntyvät kun kohtaavat erilailla ajattelevia ja toimivia ihmisiä.
Onko sellainen toiminta luonteessa vaiko opittua?
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 12:19
Aha Rode pisti analyysinsä peliin?

Kun panee hanttiin MikolleL, niin silloin pitää olla sairas ja rikkinäinen, tavalla taikka toisella. Onhan sekin johtopäätös, tällaisiahan täällä on tehty koko historian ajan.

Varsinaiseen puheena olevaan asiaan ei sitten linekään mitään sanottavaa? Aivan tarpeettomia asioita tähän kontekstiin MikkoL pitää täällä esillä miltei vertaansa vailla olevalla jääräpäisyydellä.

Tunnustan etten pärjää alkuunkaan hänelle, vaikka olen itsekin melkoinen ja jopa tunnustusta saanut ammattilainen jääräpäisyydessä. Oli pakko lopettaa.

Stilettiä yritän vielä tökätä silloin tällöin jarruksi, kylkiluiden väliin.
{:-)
 
 Kirjoittanut: Rode, 06.06.2007 12:23
vai eivätkö taidot riittäneet :-)
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 12:28
aivan joutavaa, ei yritystäkään vakavaan tiedemiesmäiseen argumentointiin, mikä olisi välttämättömyys.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 12:42
minusta jorman tyyli jatkuvasti yrittää kampittaa muita kirjoittajia ja nälviä heille milloin mistäkin ei ole koulukiusaajan, vaan kyse on jostain aivan muusta.

Sepe on tällainen hallitusmies, joka päättää mistä täällä puhutaan ja kuka puhuu.

Hänelle riittäisivät tietyt tutut ympyrät ja kysymykset ja Egyptin autiomaa ei niihin alkuunkaan kuulu.

eihän siinä mitään pahaa, mutta kun muut eivät ollenkaan saisi täällä kirjoittaa hänelle oudommista asioista.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 12:58
aivan, usko vain anteeksi.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 13:02
Minua on häirinnyt tämä keskustelun barbarisointi. Sen täytyy olla tahallista.
TArkoitus ei ole keskustella. En usko että akateemisesti korkealle sivistynyt hlö tahallaan hylkää kaiken, mitä on kuullut metodeista.

Jos puhutaan jonkun kirkkokunnan harhaopeista, kysytään onko Paavin rukous oikea tai pääseekö paavi taivaaseen ja muuta sellaista, joka ei lainkaan kuulu asiayhteyteen.

Jos puhutaan jonkun gerontikkolegendan raamatunvastaisesta sanomasta (Haamul ja Patu esittivät analyysin), puhutaan siitä, että koptit heitä arvostavat.

Lapinvanhimpien kirjeet ja opetukset voidaan kyllä leimata pimeiksi, vaikka suuri joukko (tosin kopteja nuorempi) ihmisiä heitä pyhinä arvostaa.

Ei mitään asiallista tieteellistä otetta.
Kaikki yhtä ja samaa hämärtämistä.
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 13:07
Mä tarkotin juuri sitä, mitä sanoin. Kontekstimme tällä sivulla lienee kaikille selvitetty.

Itse myös harrastan erilaista kiinnostavaa tiedonhankintaa eri elämän alueilta. Voisin kirjoitella vaikka autotekniikasta tai tietokoneista päiväkaupalla, tai esimerkiksi diabeteksen hoidosta josta minulla on 50 vuoden omakohtainen kokemus. Keskustelen niistä kuitenkin toisaalla.

Ne eivät kuulu tälle palstalle.
Eivät mielestäni myöskään nuo Mikon argumentit, joilla hän häiritsevästi täyttää keskustelupalstaa koko ajan.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 13:13
Keskustelua ei synny, koska se ei ole tarkoituskaan.

Jos puhutaan pyhimysten palvonnasta ja sen raamatunvastaisuudesta, nostetaan esiin Pyhän Birgitan ilmestykset.

Sitten kun arvoidaan tämän henkilön pyhyyttä näiden ilmestysten valossa (sekaista harhaa), kysytään onko Birgitan rukous oikea! Se kuittaa opilliset ristiriidat.

Mutta, korpelalaisuutta ei - kumma kyllä - puolusteta tuomalla esiin joku Korpelan pitämä rukous. Varmaan tämä hyviäkin rukouksia piti.


Hämärtämisen taktiikkaan siis kuuluu, että logiikka unohdetaan, asioita ei saa päästää yhteismitallisiksi.

Tilanne on kuin meksikolaisessa murha-oikeudenkäynnissä. Puolustus vetoaa siihen, että syytetyllä on nätti kravatti.
Hän on siis kunnon mies.¨

Tällaisen tieteellisen opetuksen me olemme nyt saaneet.

Mutta, ei se tällaisin ihmiskonstein kauan voimassa pysy.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:15
Sepelle käsitys pelastuksesta on hyvin yksinkertainen ja voidaan sanoa lyhyesti.

Egyptin autiomaan isille sana "pelastus" merkitsee koko elämää, kaikki kuuluu siihen kokonaisuuteen.

Tämä olisi miettimisen arvoinen asia, mutta mitään halua tämän asian miettimiseen minun kanssani en hänen puoleltaan havaitse.

niinkuin sanotaan, ei väkisin!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:16
Tt Hannu Pöyhönen kirjoittaa:

"Kaiken edellä esitetyn pohjalta on mahdollista vetää kaksi merkittävää johtopäätöstä.

Ensinnäkin, teema pelastuksesta on Gerontikonissa jatkuvasti läsnä joko välittömästi tai välillisesti.
Se on itse asiassa koko teoksen keskeisin teema, sillä kaikki Vanhusten sanat tähtäävät viime
kädessä kuulijan opastamiseen pelastuksen tielle.

Toiseksi on mahdollista havaita, että Egyptin erämaaisien opetuksessa teema pelastuksesta on äärettömän laaja.
Se sulkee piiriinsä kaikki hengellisen elämän osa-alueet."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:28
Matteus 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"

Samaan tapaan autiomaan vanhuksilta kysyttiin "anna minulle sana, miten pelastuisin"

Matt 19:21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua.

Nyt on paljon ihmisiä, jotka ovat kuulleet tämän Jeesuksen kehoituksen, ja seuranneet sitä mikä minnekin, jotkut autiomaahan, toiset luostariin, kolmannet lähetysmaille jne.

Eivät kaikki ole menneet murheellisina pois, niinkuin tuon kysymyksen tehnyt rikas mies teki.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:30
Markus 10:20-22 kertoo kauniisti, kuinka Jeesus rakasti kysyjää:

"Opettaja, kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." Mies synkistyi näistä sanoista. Hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:34
Mitä kristinuskoa tämä muka on, luopua kaikesta omaisuudesta ja antaa se köyhille?

eikös tässä ole kysymys uskosta vanhurskaaksi tulemisesta ilman lain tekoja, mitä tämä on.

no tämä sattuu vain olemaan Jeesuksen oma sana, jonka kaikki kolme synoptikkoa ovat evankeliumeissaan meille tallentaneet mietittäviksi.

Sanotaan, että koska lestadiolaiseen herätykseen kuuluvat ihmiset elävät usein varsin yksinkertaisesti eivätkä tuhlaa maailmallisiin koreiluihin tai huvituksiin, he ovat keskimäärin varakasta väkeä.

Entä jos Jeesus tulisi ja sanoisi, no niin ystäväni, lahjoita nämä nyt Darfuriin ja tule ja seuraa minua.

Moni menisi murheellisena pois, luottaen mieluummin omaan vanhurskauteensa, joka tulee uskosta, eikö niin?

pistetään nyt oikein aidat ja seipäät sekaisin, kun sitä on toivottu!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:35
jorma kirjoitti aivan oikein, että luostareita on käytetty vankilan tapaan väärin sulkemalla sinne ihmisiä, jotka eivät sinne halua eivätkä kuulu.

mutta monet ovat omasta vapaasta tahdostaan jättäneet kaiken maallisen omaisuutensa ja omistautuneet elämään hiljaisuudessa ja rukouksessa lähellä Jeesusta.

onko se Raamatun vastaista niinkuin täällä on joku julkeasti väittänyt?

ei suinkaan, se vain on vanhalle Aatulle aika tukala paikka.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:39
muistan aina tuon aikaisen nousun Katariinan vuorelle Siinailla.

Luostarissa oli amerikkalainen nuori munkki, joka lähti matkaamme. Meillä oli hotellin antamat aamiaspaketit kun kolmen maissa aamuyöstä tähtien valossa lähdimme nousuun. Hänellä oli yksi appelsiini.

Munkki oli hyväntuulinen, keskusteli kaikkien kanssa iloisesti kun puuskutimme jyrkkää nousua. Auringon valjetessa idästä upean vuoriston takaa olimme vihdoin ylhäällä.

Tuo munkki kuori appelsiininsa ja ojensi siitä minulle puolet.
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 13:42
Korostan vielä sitä, että minun tarkoitukseni ei ole toimia poliisina, tai mitenkään vähätellä MikonL saavutuksia omassa ammatissaan, tai ammateissaan.

Kritiikkini kohdistuu (tai on ainakin tarkoitettu kohdistuvaksi)nimenomaan - VAIN - väärässä kontekstissa esiin tuotuihin ja määrältää hyvin (kuvottavan)runsaisiin argumentteihin.

Odotan ihmistä itseään paikalle.

Luen mielellään hänen suhteestaan vaimoonsa, lapsiinsa, työyhteisöönsä ja työtovereihin. Arkipäivän kommelluksistaan, kiusauksistaan, ja heikkouksistaan uskon tiellä. Erilaisita koettelemuksista, sanalla sanoen rehellistä kerrontaa mihen OMASTA ELÄMÄSTÄ.

Me emme tarvitse täällä mitään spekulaatiaoita historian henkilöistä, muumioista, tai mistään vainajisyta yleensäkään.
He ovat jo siellä, ja tuomio on heille luettu, (taivaassa kun ei ole aika nimistä suuretta lainkaan), Ja siihen tuomioon ei voi enää kukaan hakea muutosta.
Kaiken lisäksi me emme tule sitä tuomiota tietämään täällä kukaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:43
ehkä tuolta taustalta tämäkin outo kertomus saa vähän taustaa.

"Veli tuli abba Makarios Egyptiläisen tykö ja sanoi hänelle: “Abba, sano minulle sana, miten pelastuisin.”
Ja vanhus sanoi hänelle: “Mene haudoille ja hauku kuolleita.”

Niin veli meni, haukkui ja heitti kiviä. Sitten hän tuli kertomaan tämän vanhukselle, ja vanhus sanoi hänelle: “Eivätkö ne sanoneet sinulle mitään?” Ja hän vastasi: “Eivät.”

Vanhus sanoi hänelle: “Mene taas huomenna, ja ylistä heitä.” Niin veli meni ja ylisti heitä sanoen: “Pyhät ja vanhurskaat apostolit!” Sitten hän meni taas vanhuksen luo ja sanoi hänelle: “Minä ylistin heitä.” Vanhus kysyi häneltä: “Eivätkö ne vastanneet sinulle mitään?” Veli sanoi: “Eivät.”

Vanhus sanoi hänelle: “Tiedät, että vaikka kuinka häpäisit heitä, he eivät vastanneet sinulle, ja vaikka kuinka ylistit heitä, he eivät sanoneet sinulle mitään. Niin sinäkin, jos haluat pelastua, kuoleta itsesi. Kuolleitten tavoin älä ota huomioon ihmisten vääryyttä äläkä heidän kunniaansa, niin voit pelastua.”
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:47
no nyt koska sana pelastus tuossa on voi joku sanoa, "mitä kamalaa omaa vanhurskautat, noinko muka pelastutaan iankaikkiseen elämään"

ja jatkaa "minä tiedän miten pelastutaan ja uskon itseni autuaaksi.

nyt siis reuhaan niin paljon kuin kerkiän niitä vastaan, jotka minua arvostelevat tai haukkuvat, ja olen sulassa sovussa niiden kanssa, jotka minua ymmärtävät ja vähän kehuvatkin"

"sillä ei ole mitään tekemistä pelastukseni kanssa, kuinka tässä elämässä vaellan tai mitä nettiruukussa toisista kirjoitan"

onkohan näin, vai onko pelastus sittenkin jotain joka laajemmin koskee meidän elämäämme?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 13:50
vaikka puhumme tulevasta elämästä, se alkaa täällä jo maitten päällä.

suhteemme Jeesukseen tässä ja nyt vaikuttaa siihen, miten elämme. Seuraammeko Häntä, kuuntelemmeko Hänen sanaansa ja pyrimmekö elämään Jumalalle mieliksi.

Vai annammeko mennä luottaen siihen, että ilman mitään omaa tarkkaavaisuuttamme, kilvoittelua, jumalallistumista, Kristuksen muotoon pukeutumista, parannusta ja katumusta, siitä vain automaattisesti usko tekee meissä tämän kaiken?

kertooko käytöksemme ja puheemme 50 vuoden Jeesuksen seuraamisen jälkeen tällaisesta automaatiosta?

Jonkinlaisesta uskon pilleristä, joka aspiriinin tavoin vaikuttaa syntiä vastaan, vaikka lakkaamme täysin kuulemasta Jumalan sanan ohjeita ja neuvoja?
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 13:52
Hämmästyttävää se on miten harvoja edes kiinnostaa Jumalan pelastava sana, nimittäin sillä tavalla että mitä se juuri MINULLE merkitsee, vaikka virallisesti ollaan tunnustavia kristittyjä.

Kirkot tuijottavat traditioonsa ja elävät siinä sisällä kuin toukka omenassa. Vaikka minkä laista häsläämistä asusteita ja kullan kimallusta ja laulun jorinaa kyllä riittää, enemmän kuin omiksi tarpeiksi asti. Joillekin ne rääsyt joita he häveten kantavat päällään, ovat evankeliumia. Joku kiipeää pylvään nokkaan ja löytää autuutensa sietä, joku kieriskelee säkissä ja tuhkassa ruumistaan ruskien ja sen tapeista kieltäytymällä, sairaana epäilyksistä. Ja se kurjuus on hänelle mukamas autuutta jota muidenkin pitäisi maistaman.

Mikään Jumalan sana ei näitä autuutensa tienaamisen parissa puuhastelijoita herätä tutkimaan, mistä tie menee taivaaseen.
 
 Kirjoittanut: hibernatus, 06.06.2007 13:59
"Luen mielellään hänen suhteestaan vaimoonsa, lapsiinsa, työyhteisöönsä ja työtovereihin. Arkipäivän kommelluksistaan, kiusauksistaan, ja heikkouksistaan uskon tiellä. Erilaisita koettelemuksista, sanalla sanoen rehellistä kerrontaa mihen OMASTA ELÄMÄSTÄ." (Sepe)

Ei tuollaista kannata kenenkään mennä kertoilemaan itsestään julkiselle keskustelupalstalle. Henkilökohtaiselle avautumiselle tuollaisista asioista on eri paikat. Siitä voi kertoa vaikkapa jossain henkilökohtaisessa keskustelussa tai mailissa, mutta tuskinpa kenellekään on hyödyksi levitellä omaa elämäänsä kaiken kansan tietoon? Ja tuskinpa Nettiruukkua on sellaiseksi henkilökohtaiseksi avautumispaikaksi tarkoitettukaan. Vaikka mikä tietysti ketään estää avautumasta, jos sellaiseen tarvetta sattuu tuntemaan, mutta ei pitäisi esittää sitä toisille vaatimuksena.
Nettikeskustelut soveltuvat minusta parhaiten asiakeskusteluun ja tiedonvaihtoon.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:03
no tuossa Sepe nyt aika hyvin tiivistää sen, miten hän näkee nämä kristillisyyden asiat.

koko ajan pohjimmaisena kritiikin vireenä on sellainen näkemys, että nuo muut yrittävät ansaita autuuttaan ja taivasosaansa näin.

jotkut laulamalla, pukeutumalla liturgisiin vaatteisiin, joku istumalla pylvään nokassa, joku pakenemalla autiomaahan.

Kaikenlaista keksittyä muka hurskautta, joka kulkee Jumalan sanan ohi.

kuvaan kuuluu myös, että heillä ei voi olla Jumalan rauhaa sydämessä eikä oikeaa uskoa, joka kestää kuoleman edessä, vaan kieriskellään yötä päivää epäilyksessä.

sanomattakin on selvää, että heitä tällaisia oman vanhurskauden ja Jumalalle kelpaamisen tavoittelijoita on tosi paljon.

He menevät kaikki kadotukseen
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:05
luterilaisesta kirkosta ei löydy yhtään teologia, joka allekirjoittaisi tuollaisen näkemyksen muiden kirkkojen tai kirkkohistorian kristityistä.

Bon Jovi lauloi "you give love a bad name"
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:08
väärästä teologiasta nousevia epäkohtia toki on kirkoissa, ja niitä Luther kovasti ruoti omassa kirkossaan, joka sitten kiroten heittikin hänet ulos.

niitä on myös luterilaisessa kirkossa kuten kaikki hyvin tiedämme

oma uskomme tai opinkappaleemme eivät ole lääke, vaan Jumalan eläväksi tekevä sana.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:23
Aleppossa, Syyriassa, 1976 syntynyt kristitty Antoinette Azrie esitti arabifilmien festivaaleilla vuonna 2006 valmistuneen 22 min pituisen elokuvan Sisassa syntyneestä Simon Styliitasta (389-459).

Tämä erikoinen pyhimys on siis kertomassa Kristuksesta kolmannella vuosituhannella islamilaiselle yleisölle. Heistä varmaan Simonin tarina on vähintään yhtä outo kuin meistä, mutta samalla jotenkin kiinnostava.

Erikoista tässä elokuvassa on, että taustamusiikki on arameankielistä laulua. Tämä oli Jeesuksen oma äidinkieli, joka on säilynyt elossa eräissä Syyrian kristityissä kylissä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:27
Sama elokuva on nyt 2007 Singaporen elokuvafestivaaleilla.

Uskon että myös buddhalaisuuteen, hindulaisuuteen, taolaisuuteen ja shintolaisuuteen tottuneen aasialaisen yleisön mielenkiintoa ja uteliaisuutta herättää tämä 37 vuotta korkean pylvään päällä viettänyt henkilö.

Ensimmäinen pylväs oli 6m, toinen 11m ja viimeinen 16m korkea. Siis jossain siellä kerrostalon kolmannen ja neljännen kerroksen tuntumassa.

Pylvään perusta on säilynyt meidän aikoihimme sen ympärille rakennetun kirkon suojissa.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 14:38
mutta monet ovat omasta vapaasta tahdostaan jättäneet kaiken maallisen omaisuutensa ja omistautuneet elämään hiljaisuudessa ja rukouksessa lähellä Jeesusta.

onko se Raamatun vastaista niinkuin täällä on joku julkeasti väittänyt?

ei suinkaan, se vain on vanhalle Aatulle aika tukala paikka.
(MikkoL)
----------
Onhan se Ramatun vastaista.

Jeesuksen lähellä voi olla kotonaan, työssään, lasten keskellä.
Siihen ei tarvita elämästä
luopumista.

"Lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se teillenne alamaiseksi.".


Paavali käskee erota naisestaan vain rukouksen ajaksi, ei elämän ajaksi.
Turha selittää, että jossakin maassa olisi tuhansia eunukkeja, jotka sitten rientävät minne? Kas Athokselle.

Luostari on Vanhalle Aatulle kiva paikka.
Ei ole elämän ristiä häijyn aviomiehen, anopin tai appiukon kanssa....
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:39
Simeonin isä oli paimen Sisan kaupungissa. Hänen äitinsä Martta opasti poikaa kristilliseen uskoon (tuohon aikaan pakanuus oli vielä yleistä) ja erään Vuorisaarnaa koskevan saarnan jälkeen silloin 13 vuotiaasta pojasta tuli innokas kristitty.

Simeonille askeesi oli heti alusta tärkeä ja hän paastosi ankarasti. Jo 16 vuotiaana hän meni luostariin, ja otti todella kovan pääsiäistä edeltävän paaston. Luostarin johtaja näki pojan yksinäisyydessä ja käski tuoda tälle vettä ja leipää.

Muutaman päivän päästä hänet löydettiin tajuttomana, nuori Simeon ei ollut koskenut juomaan eikä ruokaan. Hän oli vielä sitonut kätensä palmun niinillä, joka oli kuivuessa uponnut syvälle hänen ranteisiinsa. Käsiä piti liottaa useampia päiviä ennenkuin kuidut saatiin niistä pois.

Luostari pyysi Simeonia lähtemään pois.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 14:40
Tämä erikoinen pyhimys on siis kertomassa Kristuksesta kolmannella vuosituhannella islamilaiselle yleisölle. Heistä varmaan Simonin tarina on vähintään yhtä outo kuin meistä, mutta samalla jotenkin kiinnostava. (MikkoL)
--------
Ei kerro Kristuksesta pätkääkään.

Kertoo siitä samasta Jumalan sanan vastaisesta hurskaudesta, jota islamkin noudattaa. Heillä on näitä dervissejä itselläänkin.

Siis tekee työtä Kristusta vastaan.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:45
Simeon asettui nyt kolmeksi vuodeksi yksinäiseen majaan, jossa paastosi ankarasti. Joskus hän seisoi jaloillaan niin pitkään kuin kykeni. Mitä lie muuta tehnyt itselleen.

Seuraavaksi hän siirtyi asumaan kapeaan kallion solaan. Mutta tuon ajan ihmisten henkisestä maailmasta kertoo paljon se, että nuorukaisen luo alkoi tulvia väkeä kysymään neuvoa ja pyytämään esirukouksia.

Erikoista Simeonia pidettiin siis hurskaana ja Jumalaa lähellä olevana ihmisenä.

Väenpaljous häiritsi häntä, ja Simeon asettui nyt jostain rauniosta löytämänsä pylvään päähän, jonka huipulle hän teki pienen tasanteen.

Vuosien mittaan pylväs vaihdettiin korkeammaksi, kunnes se oli 16 metrin tuntumassa.
Sen huipulla oleva tasanne oli noin 3m levyinen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:48
yritys paeta ylöspäin, kohti taivasta, teki hänestä vain entistä kuuluisamman.

Ihmiset saivat tulla iltapäivisin puhumaan hänen kanssaan nousemalla hänen lähelleen korkeita tikkaita myöten puhumaan asioistaan ja pyytämään esirukousta.

Simeon kirjoitti oppilailleen kirjeitä joista jotkut ovat säilyneet ja myös saarnasi ihmetystä katsomaan tulleille ihmisille.

Sanotaan että hänen saarnansa eivät olleet fanaattisia vaan rauhallisia ja ihmistä ymmärtäviä, teemana usein maallisuuden ja ahneuden varominen.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:52
Simeon Styliitan maine ulottui Konstantinapoliin asti, ja keisari Theodosius ja hänen vaimonsa Eudocia kunnioittiva ja kuuntelivat hänen ohjeitaan.

Khalkedonin tärkeässä kristologisessa konsiilissa kaksiluonto-oppi sai tukensa Simonilta kirjeessä keisari Leo Xlle.

Ranskan pyhä Genevieve (422-519), Pariisin suojeluspyhimys, kävi kirjeenvaihtoa Simeon Styliitan kanssa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:55
Simeonista tuli aikanaan niin vaikutusvaltainen, että Bysantin kirkko lähetti valtuuskunnan pyytämään hänen laskeutuvan pylväästään osoituksena alistumisesta kirkon tahtoon.

Kun Simeon osoitti suostuvansa, lähetystö äkkiä perui toivomuksensa. Taisivat säikähtää, että ukko tosiaan tulee alas. Kansa olisi voinut kivittää heidät siihen paikkaan, luulisin.

Simeonin sairastaessa keisari Theodosius lähetti lääkäreitä hänen luokseen, mutta tämä kieltäytyi ja jätti asiansa Jumalan haltuun. Pian hän toipuikin taudistaan.

Simeon Styliitta kuoli syyskuun 2, 459. Hän oli kuollessaan 69 vuoden ikäinen ja oli viettänyt 37 vuotta pylväänsä päässä.
MikkoL:
kirjoitukseni perustuu englantilaisen wikipedian ansiokkaaseen artikkeliin.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 14:58
Omituinen pylväspyhimys Simeon on maailmankuulu. Monet ihmiset, jotka muuten tietävät aika vähän kirkkohistoriasta ovat kuulleet pylväspyhimyksestä, ajatus jotenkin takertuu mieleen.

Nyt hänestä kertova elokuva kiertää maailmaa, on ollut islamilaisen maailman sydämessä ja parhaillaan kaukoidässä.

voi olla että dokumentti jonain päivänä saapuu Suomenkin televisioon.

Nettiruukussakin hänestä on ollut puhetta, nyt jo kaksi kertaa.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 15:16
Minulla ei ole käsilläni Simon Styliitan opetusta tai kirjeitä.

Hän oli sitten esimerkkinä muille, ja noin sadan vuoden ajan styliittoja esiintyi pitkin Syyriaa.

Mielenkiintoinen on tuo dynamiikka tällaisen outouden ja tuon ajan bysanttilaisen väestön välillä.

Alusta asti kova askeesi katsottiin pyhyyden merkiksi, ja kansaa vaelsi paljon jo kovin nuoren Simeonin luo.

Eläminen pylvään päässä herätti vain lisää ihailua. Tämä kertonee jotain noista alueista, joissa vasta äskettäin kristinusko oli vapautunut ja uuteen valtionuskontoon käännyttiin massoittain pakanuudesta.

Kastekirkon olivat kovassa käytössä pitkin koko Lähi-itää.

Eiköhän ole paras katsoa tätä Styliittaa myös hänen oman aikansa henkistä ja hengellistä ilmapiirä vasten, eikä niinkään oman aikamme arvioista.

Olen taipuvainen ajattelemaan kuten täällä on jo sanottu, että tämä henkilö saattoi olla jotenkin henkisesti häiriintynyt, sen verran ankaraa oli meininki.
 
 Kirjoittanut: Sepe, 06.06.2007 15:18
Hibernatukselle kysymys: Minkä ihmeen tiedonvaihtoon uskovien palsta soveltuu. Ei, vaan juuri siihen minkä jo aiemmin sanoin.

Tiedonvaihtoon on jokaiselle alueelle ihan omat nettisivunsa.

Joh. 3:20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen,

- ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

Joh. 3:21 Mutta joka totuuden tekee,

- se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki,

- sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 15:33
"Ei kerro Kristuksesta pätkääkään.

Kertoo siitä samasta Jumalan sanan vastaisesta hurskaudesta, jota islamkin noudattaa. Heillä on näitä dervissejä itselläänkin.

Siis tekee työtä Kristusta vastaan."

---------
mitä jos laajentaisit tätä Jumalan sanan vastaista hurskaus arviotasi niin että se tulisi meille kaikille selväksi, minullekin.

minulla on se ongelma, että en ole saanut käsiini yhtään hänen kirjettään tai saarnaansa, mitä kaveri on opettanut maallisuudesta varoittamisen ohella.

paljon hänellä oli sielunhoitotyötä, keisaria myöten, ja Khalkedoniin hän lähetti kaksiluonto-oppia puoltavan kirjeen.

siinä suurinpiirtein mitä tiedän, eikä se ole paljon, kuten näet.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 15:35
siis ilmeisesti vuosien mittaan miltei joka iltapäivä aukio täyttyi sanan kuulijoista.

toiset kapusivat vaarallisia portaita ukkelin luo juttelemaan

saarnasi väelle, uskon että Kristuksesta Jeeuksesta

veti yleisöä kuin magneetti outoutensa takia, aikojen merkki

uskoi että Jumala voi taudista parantaa...

sieltä täältä joitain jyväsiä Simon Styliitan elämästä.

syyrialaisen tytön tekemä filmi oli muuten New Yorkissakin, hän olisi ehkä pahoillaan jos kuulisi mitä sanot.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 15:57
Niin, sinä et suostu ymmärtämään, että omavanhurskaus on syntiä.

Pylvään päässä istuminen ei todellakaan ole mitään Jumalan palvelemista.

Siinä mielessä filmi antaa pakanoille valheellisen kuvan kristinuskosta.
Omavanhurskaille se tietysti sopii.

Mutta, Jumala ei ole sanassaan tuollaista "hurskautta" neuvonut. Siksi se on arvotonta.

Jos opetusta verifioidaan sillä, että keisari ja herrat siitä pitävät, missä me olisimmekaan!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:09
"omavanhurskaus on syntiä"

mikä syy minulla olisi olla tuota ymmärtämättä? tajuaahan sen lapsikin, kun se niin opetetaan.

Lars Levi Laestadius piti sitä synneistä suurimpana, kuten muistat.

ongelma ei ole siinä.

ongelma on siinä, mitä sinä käsität omavanhurskaudella.

oletko aivan varma, että Simeon Styliitta luuli pylvään päässä ansaitsevansa jotain luterilaisen ja lestadiolaisen teologian termein tai Kolossalaiskirjeen tuomitsemin sanoin?

Mihin tietoon hänen opetuksestaa ja teologiastaan perustat tuon väitteen?

ehkä se onkin vain sinun hurskasta ennakkoluuloasi, ja sitten jo mollaat yhtä koptien pyhimystä (taitavat olla ainoat, joilla tämä kaveri on kirkkovuoden listassa) ja niitä, jotka hänestä jotain kertovat.

synkät on lasit kaverin silmillä.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:11
ainoa asia jonka Solovetskin luostarin huikeasta historiasta pidät mainitsemisen arvoisena on, että jotkut Vienan meren kalastajat joutuivat työnnetyiksi syrjään.

ei mitään suhteellisudentajua
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:18
"Jos opetusta verifioidaan sillä, että keisari ja herrat siitä pitävät, missä me olisimmekaan!"

"Lauri poika metsäs häärii, etsii sieltä puita väärii"

miten ihmeessä maisteri voi kääntää lauseen noin päälaelleen?

sanoin, että mitä todella tiedämme tästä pylväänpäässä istuneesta, on että hänellä oli paljon sielunhoidettavia

ja että hänelleä oli yhteyksiä aina Konstantinapoliin ja mahdollisesti jopa Pariisiin asti. pylvään päässä, mutta aivan keskellä aikansa tapahtumia.

että hän osallistui suureen teologiseen keskusteluun Khalkedonissa Jeesuksen kaksiluonto-opista

että itse Bysantin mahtava keisari oli huolissaan hänen terveydestään.

hänen opetuksestaan tiedämme hyvin vähän, sen olen jo kolme kertaa sanonut.

miksi siis tuomitset kirves kädessä, kun sinulla ei ole muuta kuin noita ennakkoluuloja, jotka johdat tuhat vuotta nuoremmalta ajalta.

alkaa tulla pyhän Birgitan kohtalo nettiruukussa kohta mieleen
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 18:18
Just joo.

Kun puhutaan pyhien miesten toiminnasta, ei oikein sovi tuollainen väkivaltainen maan anastaminen.

Se vain osoittaa, mitä raadollista laatua se paljon puhuttu pyhyys lopulta on.

Se siis suhteuttaa tuon teennäisen hurskauden ihan kohdalleen.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 18:22
Katolilainen seurakunta sai uuden piispan.

Tämä oli nuoruudessaan rakastanut tyttöä ja luvannut sitten vuoden päästä ottaa tämän.

Kun sitten vuosi kului, hän meni treffipaikalle ja kertoi tytölle, ettei otakaan tätä vaimokseen, koska on mennyt välillä pyhään säätyyn.
Tätä tekoa pidettiin hurskaana.

Protestanttisen moraalin mukaan tuollainen on rikos ainakin lähimmäistä kohtaan, eikä sellaisesta lupauksesta voi noin vain vapautua ilmoitusasiana.

Pyhyys on mielestäni jotain muuta kuin viruminen luostarissa tai astumista pappissäätyyn.
Se on elämistä luonnollista elämää Jumalaan turvaten.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:22
no, en minä oikeasti asiallisia vastauksia odottanutkaan

nostinpa vain esille, että tietämättömyyden pohjaltakin voi paljon väittää. minä ainakaan en tiedä tarpeeksi arvioidakseni Simeonin pylvästeologiaa.

kun olettaa ja on sitkeitä ennakkoluuloja niin ei tosiasioita tarvita.

"meidän kristillisyydessämme" niitä taitaa olla aika paljon, oletuksiin pohjautuvia ennakkoluuloja siis, mistä muuten tuollainen asennoituminen?
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:24
"Pyhyys on mielestäni jotain muuta kuin viruminen luostarissa tai astumista pappissäätyyn.
Se on elämistä luonnollista elämää Jumalaan turvaten."

kauniisti sanottu, mutta ei suinkaan nouse Raamatusta tuo määritelmä
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:24
"olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä"
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 18:26
sanoin, että mitä todella tiedämme tästä pylväänpäässä istuneesta, on että hänellä oli paljon sielunhoidettavia

ja että hänelleä oli yhteyksiä aina Konstantinapoliin ja mahdollisesti jopa Pariisiin asti. pylvään päässä, mutta aivan keskellä aikansa tapahtumia.
----------

Sielunhoidettavia Pariisissa!!
Viikkojen laivamatkan päässä!
Just joo!

Paremminkin kai pyhimyskulttiasiakkaita.

Keskellä aikansa tapahtumia!
Internetyhteydellä!
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:26
"niissä jotka ovat minua lähellä minä osoitan pyhyyteni"
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 18:28
No, jos sinä katsot pappina olevasi muita kuolevaisia pyhempi pappisvihkimyksesi perusteella, niin näytä ihmeessä se minullekin Raamatusta.

On siis pyhempää pettää ja ruveta papiksi kuin pitää lupauksensa ja olla maallikkona.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:29
"Sielunhoidettavia Pariisissa!!"

ihan totta, jos et nyt näe itse, miten väänsit tuonkin lauseeni aivan mutkalle, niin johan nyt jotain.
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:30
"jos sinä katsot pappina olevasi muita kuolevaisia pyhempi pappisvihkimyksesi perusteella"

voi veikkonen, kun en näe
 
 Kirjoittanut: MikkoL, 06.06.2007 18:32
sen nyt voi Simeonista sanoa, että hän isuit muita korkeammalla.
 
 Kirjoittanut: jorma, 06.06.2007 18:35
Vähän ristiriitaiseksi menivät väitteet klo 1824 ja 1830 osalta, mutta käy se niinkin.
MikkoL: hyvä jos käy

No comments:

Post a Comment